Validation process of a professional update proposal for vocational guidance professionals in Costa Rica in 2023
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e077Keywords:
vocational guidance, professional updating, work contexts, knowledge units, proposal validationAbstract
This paper shares the validation process results for the continuing education proposal called "UNA oportunity: vocational perspectives," conducted by a research team of guidance professionals from the National University of Costa Rica in 2023. This work was based on the qualitative paradigm and a case study approach. A theoretical selection of the participant population was used. It consisted on 31 guidance professionals from different work contexts. The instrument used for data collection consisted of a checklist that included a series of evaluation criteria for the training proposal. Based on the data, four knowledge units were validated: “Professional training and development -Updating myself-” , “Emerging contexts - Appropriating emerging contexts"-, “Technological resources -Techno-Orientation" and “Employability -Proemployment”-. Subsequently, a second stage of research is then developed, which leads to the development of thematic proposals that are essential to face the various challenges in different contexts, to create new proposals and work strategies and to acquire current knowledge necessary for the growth of guidance professionals in Costa Rica.
Downloads
References
Badilla Chavarría, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la investigación educativa. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 4(1), 42-51. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v4i1.411
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 1-32). Sage.
Flores Buils, R., Gil Beltrán, J. y Caballer Miedes, A. (2015). Formación de los orientadores de educación secundaria en: Estados unidos, Francia, Reino Unido y España. En T. Ramiro-Sánchez y M. T. Ramiro (Coords.), Avances en ciencias de la educación y del desarrollo, 2015 (pp. 175-181). Asociación Española de Psicología Conductual.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill. (Trabajo original publicado en 1991).
Jiménez-Ulate, J. (2022). Antecedentes históricos de la orientación laboral como área especialización de la disciplina de la orientación en Costa Rica. Revista de Orientación Educacional, 35(68), 1-21.
Müller, M. (1999). El trabajo de los orientadores: actualizarse para orientar en contextos de cambio laboral y cultural. Revista da ABOP, 3(1), 179-190.
Murillo Aguilar, O. y Arguedas Negrini, I. (2015). La orientación en un contexto incierto: promoción de la esperanza durante la etapa adolescente. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17627
Salas-Pérez, K. y Vargas-Hernández, E. (2023). Propuesta de estrategias de intervención: UNA oportunidad: perspectivas vocacionales [Documento inédito, Universidad Nacional de Costa Rica].
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Ediciones Morata. (Trabajo original publicado en 2009).
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (s.f). Catálogo de listas de cotejo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kattia Salas-Pérez, Evelyn Yirlana Vargas-Hernández, Josué Jiménez-Ulate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.