Institutional Space of Accompaniment in Music
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e011Keywords:
learning difficulties, mediation, pedagogical relationship, explanation, musical learningAbstract
Our topic of interest is the study of the student as a learning subject, especially in cases of difficulties that are not resolved in group classes, and considering both musical practice and cognition. We observe that these difficulties produce worries and concerns and tend to underestimate the student's own perceptions of himself. Within an institutional space, we accompany each of these educational trajectories in moments of greatest difficulty, collaborating with teachers in the Field of Specific Training to strengthen the construction of a musical learning that includes and prioritizes the affective sphere.
Downloads
References
Altet, M. (1994). La formation professionnelle des enseignants. Paris: PUF. [La formación profesional del maestro].
Bigand, E. (2013). Le cerveau mélomane. Paris: Belin. [El cerebro melómano].
Dehaene, S. (2019). ¿Cómo aprendemos? Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores S. A.
Gomes Da Costa, A. (1995). Pedagogía de la presencia. Buenos Aires: Losada.
Gueguen, C. (2018). Heureux d’apprendre à l’école. Paris: Éditions des Arènes. [Feliz de aprender en la escuela].
Samier, R. y Jacques, S. (2016). Pédagogie et Neutopsychologie. Quelles stratégies pour les enseignants? [Pedagogía y neuropsicología ¿Qué estrategias para los docentes?] Recuperado de https://www.ac-clermont.fr/disciplines/fileadmin/user_upload/Mathematiques/pages/Troubles/livret-pedagogie-neuropsychologie-2.pdf
Pennac, D. (2007). Chagrin d’école. Paris: Gallimart. [Mal de Escuela].
Quiles, M. J. y Espada J. P. (2011). Educar en la autoestima. Buenos Aires: San Pablo.
Segalerba, M. G. (2007). Fundamentos Musicales III – Propuesta Pedagógica. En M. Arturi y A. Acevedo (compiladores) Ideas para una nueva educación II (pp. 157-170). Bachillerato de Bellas Artes UNLP.
Vermersch, P. (1994). L’entretien d´explicitation. Issy-les-Moulineaux: ESF. [La entrevista de explicitación].
Vygotsky, L. (1934/1978). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Paidos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.