Is it necessary to teach conversation? Dilemmas over the teaching of orality at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e058

Keywords:

orality, teaching, learning, school, teacher training

Abstract

In this article we will reflect on the need to include the teaching of orality in the curricular designs of teacher and school training. We will start with a brief theoretical analysis of the possible reasons why this content has been relegated to close mentioning the reasons why its inclusion is currently necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Muro, A. (2001). Análisis de la oralidad: una poética del habla cotidiana. Estudios de Lingüística del Español, 15.

Bárcena Orbe, F. (2000). El aprendizaje como acontecimiento ético. Sobre las formas del aprender. Enrahonar 31, 9-33.

Blanche Benveniste, C. (1998). Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Gedisa.

Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (2001). Las cosas del decir. Ariel.

Corder, S. P. (1967). The significance of learners' errors. International Review of Applied Linguistics 5, 160–170.

Domínguez Mujica, C. L. (2003). Sintaxis de la lengua oral. Oralidad y escritura: dos objetos y una lengua. Grupo de Lingüística Hispánica (GLH) del Departamento de Lingüística de la Universidad de Los Andes.

Halliday, M. A. K. (1989). Spoken and written language. Oxford University Press.

Montolío, E. (2020). Cosas que pasan cuando conversamos. Ariel.

Olson, D. R. (1998). El mundo sobre el papel. Gedisa.

Ong, W. (1987). Oralidad y Escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura.

Piatti, G. (2015). Criterios pragmáticos en la organización sintáctica de la oralidad. Romanica Olomucensia, 27(2), 213-226.

Salgado, H. (1992). De la Oralidad a la Escritura. El proceso de construcción fonético-ortográfico. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 13(4).

Vignau, S. T. (2022). Personas que trabajan con la palabra. La oralidad como una problemática didácticopedagógica. Misceláneas Educativas. https://pedagogia.ubp.edu.ar/2022/09/29/personas-que-trabajan-con-la-palabra-la-oralidad-como-una-problematica-didactico-pedagogica/

Published

2023-10-27

How to Cite

Contreras, M. de los Ángeles. (2023). Is it necessary to teach conversation? Dilemmas over the teaching of orality at school. Plurentes. Artes Y Letras, (14), 058. https://doi.org/10.24215/18536212e058

Issue

Section

Research Articles