This country needs more internationalists: using the animated series "The Simpsons" to teach international law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142766e119

Keywords:

Teaching methodologies, Public International Law, popular culture, The Simpsons

Abstract

This paper aims at discussing the use of the well-known animated television series The Simpsons as a multifunctional instrument for the design of new methodological strategies to teach international law. Given that its use for pedagogical purposes in other disciplines has been well documented –and since its impact on our country's popular culture has marked several generations of students–, this proposal suggests that the richness in The Simpsons’ plot provides lots of examples that bring students closer to the most diverse issues addressed in public international law. The series also allows for the development of activities entirely focused on some of its episodes, from which a specific case is provided.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leopoldo M. A. Godio, Universidad de Buenos Aires

Abogado, Magíster en Relaciones Internacionales y Doctor en Derecho (UBA). Investigador adscripto del Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales “Ambrosio L. Gioja”. Profesor de Derecho Internacional Público (UBA-UCA-UP-USI). Miembro Titular de AADI; Miembro Consultor del CARI y Miembro del Instituto de Derecho Internacional de la Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Buenos Aires.

Luciano Pezzano, Universidad Nacional de Córdoba (UNC)

Abogado (UCES, San Francisco), Magister en Relaciones Internacionales (CEA-UNC) y Doctor en Derecho y Ciencias Sociales (UNC). Profesor Ayudante “A” de Derecho Internacional Público (UNC). Profesor Asociado de Derecho Internacional Público y de la Integración (UCES, San Francisco). Miembro Asociado de AADI. Miembro del Instituto de Derecho Internacional Público y de la Integración de la Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Córdoba.

References

ARREDONDO, R. (2016). Derecho Diplomático y Consular, Abeledo-Perrot.

BERASATEGUI, V.E. (2011). Malvinas. Diplomacia y Conflicto Armado, Proa.

BERGOGLIO, M. I. (2006). “Las facultades de derecho argentinas entre las tradiciones y los esfuerzos de cambio”, en R. Pérez Perdomo & J. Rodríguez Torres (comp.), La formación jurídica en América Latina, Universidad Externado de Colombia, pp. 101-130.

BÖHMER, M. F. (2003). “Algunas sugerencias para escapar del silencio del aula”, Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho de Buenos Aires, año 1, n° 1, pp. 13-34.

CONSIGLI, J. A. (coord.) (2011). Piratería en el siglo XXI: nuevos escenarios para el derecho internacional, Consejo Argentino para las Relaciones Internacionales.

COZZETTI, M. (2011). “Bart, el coleccionista”, El Reverso, nº 8, pp. 4-5.

DEVINS, N. (2007). “The D'Oh! of Popular Constitutionalism”, Michigan Law Review, v. 105, n° 6, pp. 1333-1351.

EIKMEIER, G. M. (2008). “D'oh! Using ‘The Simpsons’ to Improve Student Response to Literature”, The English Journal, v. 97, n° 4, pp. 77-80.

FELMATE, D. (2013). “It’s Funny Because It’s True? The Simpsons, Satire, and the Significance of Religious Humor in Popular Culture”, Journal of the American Academy of Religion, v. 81, n° 1, pp. 222-248.

FUCITO, F. (2000), El profesor de derecho en las universidades de Buenos Aires y Nacional de La Plata. Un estudio comparativo, Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

GODIO, L. M. A. (2012). “El Derecho del Mar”, en R. Arredondo (dir.), Manual de Derecho Internacional Público, La Ley, pp. 523-558.

GROENING, M. (ed.) (1993). Bart Simpson's Guide to Life: A Wee Handbook for the Perplexed, HarperCollins Publisher.

GUTOFF, J. M. (2000). “The Law of Piracy in Popular Culture”, Journal of Maritime Law and Commerce, v. 31, n° 4, pp. 643-648.

HO, K. K. (2003). “The Simpsons and the Law: Revealing Truth and Justice to the Masses”, UCLA Entertainment Law Review, v. 10, n° 2, pp. 275-288.

IRWIN, W., CONARD, M. T. & SKOBLLE, A. J. (2009). Los Simpson y la Filosofía, Blackie Books.

JAMNEJAD, M. & WOOD, M. (2009). “The Principle of Non-intervention”, Leiden Journal of International Law, v. 22, pp. 345-381.

KESLOWITZ, S. (2008). “The Simpsons, 24, and the Law: How Homer Simpson and Jack Bauer Influence Congressional Lawmaking and Judicial Reasoning”, Cardozo Law Review, v. 29, pp. 2787-2822.

KOHEN, M. G. & RODRÍGUEZ, F. D. (2015). Las Malvinas entre el Derecho y la Historia, Eudeba.

LISTA, C. A. (2006), “La educación jurídica en Argentina: tendencias y perspectivas”, en R. Pérez Perdomo & J. Rodríguez Torres (comp.), La formación jurídica en América Latina, Universidad Externado de Colombia, pp. 237-273.

LUCCASEN, R. A. & THOMAS, M. K. (2010). “Simpsonomics: Teaching Economics Using Episodes of ‘The Simpsons’”, The Journal of Economic Education, v. 41, n° 2, pp. 136-149.

SÁNCHEZ, C. H. (2010), Todo lo que sé de ciencia lo aprendí mirando Los Simpson, Ed. del autor.

SCANLAN, S. J. & FEINBERG, S. L. (2000), “The Cartoon Society: Using ‘The Simpsons’ to Teach and Learn Sociology”, Teaching Sociology, v. 28, n° 2, pp. 127-139.

TERRELL, S. (2014/2015). “LOL Teacher! Using humor to enhance student learning”, Educational Horizons, v. 93, n° 2, pp. 6-7.

TURNER, C. (2004). Planet Simpson: How a Cartoon Masterpiece Documented an Era and Defined a Generation, Random House.

Published

2021-09-08

How to Cite

Godio, L. M. A. ., & Pezzano, L. (2021). This country needs more internationalists: using the animated series "The Simpsons" to teach international law. International Relations, 30(61), 119. https://doi.org/10.24215/23142766e119