Background of the creation of the Faculty of Law and Social Sciences of the University of Buenos Aires

Authors

  • Romina del Valle Aramburu Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/25916386e200

Keywords:

background, University of Buenos Aires , regulations

Abstract

A study will be carried out of the antecedents that existed until the year 1821 when the Faculty of Law of the University of Buenos Aires was created. This study will be accompanied by a socio-historical context that will help us understand the dynamics that came together for its creation and the first regulatory axes that governed it.

Downloads

Author Biography

Romina del Valle Aramburu, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Solicitor, lawyer and notary public. Authorised university lecturer. Specialised in Criminal Law. Adjunct Professor of Roman Law, Faculty of Law and Social Sciences, National University of La Plata (UNLP). Author of books and articles related to Roman Law, Criminal Law, Criminal Procedural Law and teaching research, Researcher at the Faculty of Law and Social Sciences (UNLP). Researcher at the Faculty of Law and Social Sciences of the University of Buenos Aires (UBA). Prof. in Social Communication, Faculty of Journalism and Social Communication (UNLP).

Translated with DeepL.com (free version)

References

Academia Teórico Práctica de Jurisprudencia de Buenos Aires. (2012). Historia del Derecho Argentino, instituciones jurídicas, historia institucional. Editorial Vinciguerra.

Donolo, D. (2007). Aportes para construir una comunidad más fecunda. La Colmena.

Camilloni, A. 1997. Los obstáculos epistemológicos en la enseñanza. Editorial Gedisa.

Gutiérrez, J. M. (1915). Historia sobre el origen y desarrollo de la enseñanza pública superior en Buenos Aires. Desde la época de la extinción de la Compañía de Jesús en el año 1767, hasta poco después de fundada la Universidad en 1821. https://archive.org/details/origenydesarroll00guti/page/346

Gutiérrez, J. M.; Goyena, P. y Moreno, J. M. (1874). Decreto Orgánico elaborado por Departamento de Gobierno. http://www.derecho.uba.ar/institucional/historia/index_03.php

Hernández Sampieri, R. (1997). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

Kemmis, S. (1992). Cómo planificar la investigación-acción. Editorial Laertres.

Levaggi, A. (2014). Bicentenario de la creación de la Academia Teórico-Práctica de Jurisprudencia de Buenos Aires. Academia, Revista sobre Enseñanza del Derecho, (24), 237–247.

Levene, R. (1940). Creación de la Universidad de Buenos Aires. La Academia de Jurisprudencia y la Fundación de la Universidad de Buenos Aires. Imprenta López.

Levene, R. (1941). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Instituto de Historia del Derecho Argentino. La Academia de Jurisprudencia y la vida de su fundador Manuel Antonio de Castro: con apéndice documental.

Malaver, J. A. y Montes de Oca, J. J. (1883). José María 1835/1882. Su vida su enseñanza, su obra. http://www.derecho.uba.ar/institucional/historia/index_02.php

Sánchez Puentes, R. (2004). Las nuevas formas de investigación en educación. Universidad Autónoma de Hidalgo.

Ortíz, T. (2005). Sinopsis sobre la historia de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. http://www.derecho.uba.ar/institucional/historia/index.php

Ortíz, T. (2012). La facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires en la Formación de las élites. Departamento de Publicaciones de la Facultad de Derecho Universidad de Buenos Aires.

Ortíz, J. F. (1894). Tesis para optar al grado de Doctor en Jurisprudencia. Series Colección de Estudios para la Historia del Derecho Argentino. Imprenta El Correo Español. Talleres de A. Baiocco.

Tójar Hurtado, J. C. (2001). Planificar la investigación educativa, una propuesta integrada. Fundec Serie Innovación.

Published

2025-02-10

How to Cite

Aramburu, R. del V. (2025). Background of the creation of the Faculty of Law and Social Sciences of the University of Buenos Aires. Anales De La Facultad De Ciencias Juridicas Y Sociales De La Universidad Nacional De La Plata, (54), 200. https://doi.org/10.24215/25916386e200

Issue

Section

Enseñanza del Derecho