Adolescence and sufficient maturity: Judicial repercussions as from the neurosciences

Authors

  • Luis Alberto Valente Universidad Nacional de La Plata, Universidad Católica de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/25916386e177

Keywords:

adolescent, maturity , neurosciences, dialogue

Abstract

Adolescence is a meta judicial concept of rich neuroscientific viewpoints. It is an indication of a restraint that the legislator should have in mind when regulating these issues. It is a significant period for the brain. The expression “sufficient maturity” is actually a process of biopsychosocial maturity. This stage of change is the one that demands a fruitful dialogue between all the conflict valid interlocutors and a brain that is molding or reorganizing in a particular setting.

Downloads

Author Biography

Luis Alberto Valente, Universidad Nacional de La Plata, Universidad Católica de La Plata, Argentina

PhD in Legal and Social Sciences, National University of La Plata (UNLP). Secretary of the Civil Law Institute (UNLP). Professor of Private Law I, Faculty of Legal and Social Sciences (UNLP) and the Catholic University of La Plata (UCALP).

References

Belçaguy, M., Cimas, M., Cryan, G. y Loureiro, H. (2015). Adolescencia y Tecnologías de la información y la comunicación [Apunte de cátedra]. Psicología Evolutiva Adolescencia, cátedra I: José A. Barrionuevo. Universidad de Buenos Aires.

Broche-Pérez, Y. y Cruz-López, D. (12 diciembre de 2014). Toma de decisiones en la adolescencia: entre la razón y la emoción. Ciencia Cognitiva. https://www.cienciacognitiva.org/?p=990

Burunat, E. (2004). El desarrollo del sustrato neurobiológico de la motivación y emoción en la adolescencia: ¿un nuevo período crítico? Infancia y Aprendizaje, 27(1), 87-104. http://dx.doi.org/10.1174/021037004772902123

Crone, E. (2019). El cerebro adolescente: cambios en el aprendizaje, en la toma de decisiones y en las relaciones sociales. Narcea Ediciones.

Damasio, A. (2021). Neurociencia más allá del cerebro. Fundación innovación Bankinter.

De Caro, D. (2013). El estudio del cerebro adolescente: contribuciones para la psicología del desarrollo [Ponencia]. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Montalvo Jääskeläinen, F. (2019). Menores de edad y consentimiento informado. Tirant lo bllanch.

Oliva Delgado, A. (2012). Desarrollo cerebral y asunción de riesgos durante la adolescencia. Apuntes de Psicología, 30(1-3), 477-486.

Organización de Estados Americanos. (2023). Declaración de Principios Interamericanos en materia de Neurociencias y Derechos Humanos. OAS.

Quintero Delgado. (2020). El cerebro adolescente. Una mente en construcción. Shackleton.

Ruiz de Somocurcio, C. (2023). La singularidad del cerebro adolescente: enfoque desde la neurociencia para el aprendizaje. (1ª ed.). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Torralva, T. (2019). Cerebro Adolescente. Riesgos y Oportunidades. Paidós.

Published

2025-02-10

How to Cite

Valente, L. A. (2025). Adolescence and sufficient maturity: Judicial repercussions as from the neurosciences. Anales De La Facultad De Ciencias Juridicas Y Sociales De La Universidad Nacional De La Plata, (54), 177. https://doi.org/10.24215/25916386e177

Issue

Section

Derecho Civil