Rethinking quality assessment and its obstacles in a context of mass education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e185

Keywords:

evaluation, massiveness, natural sciences

Abstract

Currently, the conception of science and the demands of the labor market and society towards the university have changed considerably. The conception of science as a social construction and the need for new competencies and skills in university graduates mean that traditional teaching-learning models must be revised, and consequently the evaluation strategies. The new university policies that guarantee greater access to higher education produced an accelerated increase in enrollment, which turned the initial years courses into massive courses. These two new conditions are a challenge that still requires work for the university and teachers to elaborate an appropriate response, which can satisfy these demands of producing graduates with a new profile with a greater volume of students.

References

Araujo, S. (2016). Tradiciones de enseñanza, enfoques de aprendizaje y evaluación: dos puntos de vista, dos modos de actuación. Trayectorias Universitarias, 2(2), 3-10.

Chiroleu, A. (2016). La democratización universitaria en América Latina: sentidos y alcances en el siglo XXI. En D. Del Valle, F. Montero y S. Mauro (Comps.). El derecho a la universidad en perspectiva regional (pp 109-132) IEC-CLACSO. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/92196

Curtis, E. Barnes, N. S., Schnek, A. y Massarini, A. (2015). Invitación a la Biología en el contexto social. Panamericana.

De la Torre, S. (2009). La universidad que queremos. Estrategias creativas en el aula universitaria. Revista digital universitaria, 10(12), 1-17.

de Sousa Santos, B. (2007). La Universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipadora de la Universidad. Miño y Dávila.

Del Valle Coronel, M. y Curotto, M. M. (2008). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 463-479.

Díaz Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. McGraw Hill.

Furman, M. (2021). Enseñar distinto. Guía para innovar sin perderse en el camino. Siglo XXI Editores.

Margalef García, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: Resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11478

Mateo J. y Vlachopoulos, D. (2013). Reflexiones en torno al aprendizaje y a la evaluación en la universidad en el contexto de un nuevo paradigma para la educación superior. Educación XX1, 16(2), 183-208.

Moreno, T. (2011). Frankenstein evaluador. Revista de la educación superior, 40(160), 119-131.

Olmedo, L., Torrieri, R., Pappalardo, B. y Mancini, V. (2022). Reflexiones sobre algunas estrategias didácticas y evaluativas en modalidad mixta para implementar en la universidad en contexto de masividad. Trayectorias Universitarias, 8(14), 095. https://doi.org/10.24215/24690090e095

Ramírez, S. M. y Mancini, V. A. (2017). Reflexiones acerca de algunas consideraciones para el diseño de propuestas didácticas en ciencias exactas y naturales en el nivel universitario. Trayectorias Universitarias, 3(5), 11–20.

Steiman, J. (2019). Algunas preguntas que guían una reflexión sobre nuestras prácticas de evaluación en la educación superior [Conferencia]. Congreso Latinoamericano Prácticas, problemáticas y desafíos contemporáneos de la Universidad y del Nivel Superior. Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.

Villarroel, V. y Bruna, D. (2019). ¿Evaluamos lo que realmente importa? El desafío de la evaluación auténtica en educación superior. Calidad en la Educación, (50), 492-509. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.729

Zabalza, M. A. (2016). Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria, (5.2009), 68-80.

Downloads

Published

2025-09-24

How to Cite

Raiti Sposato, E. N., & Mancini, V. (2025). Rethinking quality assessment and its obstacles in a context of mass education. Trayectorias Universitarias, 11(20), e185. https://doi.org/10.24215/24690090e185