The Glass Box: The Relationship with Knowledge in the Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e197

Keywords:

relationship with knowledge, university art education, visual arts

Abstract

This article presents the notion of relationship with knowledge and its application in the field of university art education, focusing on the study of the creative process in contemporary artistic practices and its relation to subjectivation. It analyzes the vicissitudes of the creative process of an advanced visual arts student interested in performance at a public institution in Uruguay. It also highlights the integral understanding of the subject in situation and in process.

Full-text of the article is available for this locale: Spanish.

References

Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística: Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Octaedro.

Beillerot, J. (1998). Los saberes, sus concepciones y naturaleza; la relación con el saber: una noción en formación. En J. Beillerot, C. Blanchard-Laville, y N. Mosconi, N. (Eds.), Saber y relación con el saber (pp. 19-42). Paidós.

Charlot, B. y Capua da Silva Charlot, V. (2022). O negacionismo: uma crise social da relação com a «verdade» na sociedade contemporânea. Revista Internacional Educon, 2(3), e21023004. https://doi.org/10.47764/e21023004

Fernández Caraballo, A. M. (2023). Relación al saber en el discurso y en la enseñanza universitaria. En S. Vercellino, D. Cavalcanti y C. Xypas (Orgs), Investigaciones sobre la relación con el saber desde las Américas (pp. 237-248). Editora CRV.

Fink, B. (2016). Lacan a la letra: una lectura exhaustiva de los Escritos. Gedisa.

Frosh, S. (2013). Desintegrando la investigación cualitativa. En I. Parker y D. Pavón-Cuéllar (Coords.), Lacan, discurso, acontecimiento: nuevos análisis de la indeterminación textual (pp. 25-36). Plaza y Valdés S. A.

Gómez, P. (2015). Estéticas fronterizas: diferencia colonial y opción estética decolonial. Editorial UD.

Huertas, M. (2010). Reflexiones sobre la educación artística y el debate disciplinar en Colombia. Revista Educación y Pedagogía, 22(58), 165-176.

Jiménez López, L. (2009). Educación artística y cultura. (pensamiento), (palabra) y Obra, (1), 83-87. https://doi.org/10.17227/ppo.num1-99

Lacan, J. (2018). Escritos II. (Trads. T. Segovia y A. Suárez). Siglo XXI Editores. (Trabajo original publicado en 1966).

Larregle, M. (2018). Enseñar arte desde la universidad. Trayectorias Universitarias, 4(7), 32-38.

Miller, J. (2022). Jacques Lacan, en los confines del seminario. Paidós.

Parker, I. (2013). Análisis lacaniano de discurso en Psicología: siete elementos teóricos. En I. Parker y D. Pavón-Cuéllar (Coords.), Lacan, discurso, acontecimiento: nuevos análisis de la indeterminación textual (pp. 51-70). Plaza y Valdés S. A.

Pastorino, M. (2024). La técnica en la enseñanza artística universitaria. Un estudio discursivo y psicoanalítico. Káñina, 48(3), 1–20. https://doi.org/10.15517/rk.v48i3.63181

Reis, R. (2023). Relação com o saber na pesquisa com jovens/estudantes como «sujeitos sociais/singulares». Relación al saber en el discurso y en la enseñanza universitaria. S. Vercellino, D. Cavalcanti y C. Xypas (Orgs.), Investigaciones sobre la relación con el saber desde las Américas (pp. 661-74). Editora CRV.

Vercellino, S. (2015). Revisión bibliográfica sobre la «relación con el saber». Desplazamientos teóricos y posibilidades para el análisis psicopedagógico de los aprendizajes escolares. Revista Electrónica Educare, 19(2), 53-82. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.4

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Pastorino Rodríguez, M. (2025). The Glass Box: The Relationship with Knowledge in the Visual Arts. Trayectorias Universitarias, 11(21), e197. https://doi.org/10.24215/24690090e197