The work of teaching in secondary school: The relationship to knowledge as a possible prescription

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e202

Keywords:

work of teaching, relationship to knowledge, secondary school, teaching

Abstract

This paper is part of a research study that explores the institutional conditions and the supportive effects involved in the educating work within a secondary school located in the non-metropolitan area of the Province of Buenos Aires. It aims to analyze how secondary school teachers define teaching as an object of work and how, in narrating it, prescriptions about their practice emerge, with the relationship to knowledge taking a central place. Drawing on an articulation between institutional pedagogy and the psychodynamics of work (Nicastro, 2022; Dejours, 2013), the “relationship to knowledge” (Beillerot, 1998; Charlot, 2007; Vercellino, 2019, 2021) is approached as a notion that enables an understanding of how the relationships teachers build with knowledge operate as a form of prescription for their work of teaching. Based on the analysis of in-depth interviews with teachers, two key features are identified: the influence of the relationship to knowledge in the definition of the task, and its role in delineating the field of intervention. Finally, the paper concludes by posing a question about the performative character (Vercellino, 2019) that the relationship to knowledge assumes in the work of teaching, as a way to deepen the understanding of its subjective and situated dimension.

Full-text of the article is available for this locale: Spanish.

References

Beillerot, J. (1998). Los saberes, sus concepciones y su naturaleza. En J. Beillerot, C. Blanchard-Laville y N. Mosconi (Eds.), Saber y relación con el saber (pp. 19-42). Paidós.

Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.

Charlot, B. (2014). La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y en la universidad: problemáticas, metodologías y resultados de las investigaciones. Polifonías. Revista de Educación, 3(4), 15–35.

Cols, E. (2011). Estilos de enseñanza. Sentidos personales y configuraciones de acción tras la semejanza de las palabras. Homo Sapiens.

Dejours, C. (2013). Trabajo vivo: trabajo y emancipación. Topía.

Dejours, C. (2015). El sufrimiento en el trabajo. Topía.

Diker, G. (2004). Y el debate continúa. ¿Por qué hablar de transmisión? En G. Frigerio y G. Diker (Comps.), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos (pp. 223–230). Novedades Educativas.

Lourau, R. (2001). El análisis institucional. Amorrortu.

Nicastro, S. (2017). Trabajar en la escuela. Análisis de las prácticas y de experiencias de formación. Homo Sapiens Ediciones.

Nicastro, S. (2022). Las condiciones institucionales que sostienen y apuntalan el trabajo de educar. Revista del IICE, (51), 49–62. https://doi.org/10.34096/iice.n51.10737

Vercellino, S. (2019) La performatividad del dispositivo escolar de la relación del-la alumno-a con el saber [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Córdoba]. http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6029

Vercellino, S. (2021). Una contribución a la fundamentación epistémica y delimitación teórica de la noción de ‘relación con el saber’. Revista Internacional Educon, 2(1), e21021007. https://doi.org/10.47764/e21021007

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Guelman, N. (2025). The work of teaching in secondary school: The relationship to knowledge as a possible prescription. Trayectorias Universitarias, 11(21), e202. https://doi.org/10.24215/24690090e202