Generative artificial intelligences from a multidimensional prism
Proposals that break the opportunity-threat binomial in higher education
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e164Keywords:
generative artificial intelligences (GAI), educational transformation, didactic challenges, metatechnologiesAbstract
The article analyzes the relationship between generative artificial intelligences (GIAs) and higher education. It highlights their potential to transform ways of learning, teaching strategies and their link to knowledge. It considers how generative technologies reshape cultural, social and educational aspects and underlines the need for inter- and multi-disciplinary approaches that go beyond the prohibition of use. The essay makes hypotheses about the inclusion of these meta-technologies in education; considers their implications for everyday life and questions technological solutionism, emphasizing that there are no technical solutions to complex social and educational problems. Through concrete experiences at university, it explores how GTIs can promote creative and critical thinking; facilitate the formulation of research questions and give rise to iterative processes that foster curiosity and co-writing. The article invites reflection on the signs and transformations of today's society, suggesting the need for the educational community to assume a position that allows it to inhabit the present and anticipate future scenarios. Finally, it points out the challenge of developing research processes and theoretical-reflective frameworks that allow us to understand how GDI can enrich teaching and learning processes in digital contexts that are more integrated into everyday life and increasingly complex.
References
Álvarez Revilla, A., Martínez Márquez, A. y Méndez, R. (1993). Tecnología en acción. Rap.
Área Moreira, M. (2024). Nostalgias, medios y prohibiciones. La contrarreforma digital de la educación. En M. Kap (Comp.), Didáctica y tecnología: encrucijadas, debates y desafíos (pp. 38-54). EUDEM.
Ayuso del Puerto, D. y Gutiérrez Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Baricco, A. (2019). The game. Anagrama.
Barrios-Tao, H., Díaz, V. y Guerra, Y. M. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, (51), e07767. https://doi.org/10.1590/198053147767
Cachorro, G. (2008). Cuerpo y subjetividad: rasgos, configuraciones y proyecciones [ponencia]. Jornadas de Cuerpo y Cultura, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.
Calmels, D. (2013). Fugas. El fin del cuerpo en los comienzos del milenio. Biblos.
Celik, l., Dindar, M., Muukkonen, H. y Järvelä, S. (2022). The promises and challenges of Artificial Intelligence for teachers: A systematic review of research. Tech Trends, 66(4), 616-630. http://dx.doi.org/10.1007/s11528-022-00715-y
Christensen, C. M., Horn, M. B. y Johnson, C. W. (2008). Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns. McGraw-Hill.
Costa, F. (2021). Tecnoceno. Algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Taurus.
Costa, F., Mónaco, J. A., Covello, A., Novidelsky, I., Zabala, X. y Rodríguez, P. (2023). Desafíos de la Inteligencia Artificial generativa: Tres escalas y dos enfoques transversales. Question/Cuestión, 3(76), e844. https://doi.org/10.24215/16696581e844
Giró Gràcia, X. y Sancho-Gil, J. (2022). La Inteligencia Artificial en la educación: Big data, cajas negras y solucionismo tecnológico. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 21(1), 129-145.
Harari, Y. (2024). Nexus. Una breve historia de las redes de información desde la Edad de Piedra hasta la IA. Debate.
Haraway, D. (2020). Manifiesto Cyborg. Kaótica Libros.
Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre la tecnodiversidad. Caja Negra.
Nancy, J-L. (2007). 58 indicios sobre el cuerpo, extensión del alma. La Cebra.
Pedró, F. (Dir.). (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. UNESCO.
Rodríguez, P. (2018). Gubernamentalidad algorítmica: Sobre las formas de subjetivación en la sociedad de los metadatos. Barda (6), 14-35. http://hdl.handle.net/11336/176486
Rouvroy, A. y Berns, T. (2016). Gubernamentalidad algorítmica y perspectivas de emancipación. ¿La disparidad como condición de individuación a través de la relación?. Adenda Filosófica, (1), 88-116.
Selwyn, N. (2011). Making sense of young people, education and digital technology: the role of sociological theory. Oxford Review of Education, 38(1), 81-96. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577949
Sabido Ramos, O. (Coord.). (2019). Los sentidos del cuerpo: un giro sensorial en la investigación social y los estudios de género. Centro de Investigaciones y Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México.
Sadin, E. (2020). La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Anatomía de un anti-humanismo radical. Caja Negra.
Salomon, G., Perkins, D. y Globerson, T. (1992). Coparticipando en el conocimiento: la ampliación de la inteligencia humana con las tecnologías inteligentes. CL & E: Comunicación, Lenguaje y Educación, (13), 6-22.
Selwyn, N. (2016). Is technology good for education?. John Wiley & Sons.
Selwyn, N. (2017). Digital Inclusion: Can we transform education through technology?. En P. Rivera Vargas, M. E. Sánchez Sánchez, R. Morales Olivares, I. Sáez Rosenkranz, C. Yébenes Ortega y S. Butendieck Hijerra (Coords.), Conocimiento para la equidad social. Pensando en Chile globalmente. Universidad de Santiago de Chile.
Serres, M. (2013). Pulgarcita. Fondo de Cultura Económica.
Toledo-Lara, G. (2024). Inteligencia artificial: entre la innovación y el cambio de paradigma en la universidad. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(2), 29-49. https://doi.org/10.32541/recie.v8i2.718
Vercelli, A. (2023). Las inteligencias artificiales y sus regulaciones: pasos iniciales en Argentina, aspectos analíticos y defensa de los intereses nacionales. Revista de la Escuela del Cuerpo de Abogados y Abogadas del Estado, 7(9), 195-217.
Zamora Varela, Y. y Mendoza Encinas, M. del C. (2023). La Inteligencia artificial y el futuro de la educación superior: desafíos y oportunidades. Horizontes Pedagógicos, 25(1), 1-13. https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.25101
Zawacki, O., Marín, V., Bond, M. y Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education –Where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Zizek, S. (2006). Órganos sin cuerpos. Editorial Pretextos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carina Lion, Miriam Kap

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













