Higher Education and digital culture
The role of the excluded third party in the construction of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e166Keywords:
digital culture, information, education, knowledgeAbstract
The most important aim of this article is to reflect on the ways in which knowledge is built into digital culture, and what could be the critical and proactive contribution of higher education. In the first place, and to achieve this objective, I will analyse a technical theory of information in order to highlight how the process of knowledge acquisition get around from individuals to networks. Secondly, I will try to explain in what sense this process to promove a loss of cognitive experience.
If the diagnosis is plausible, it will be necessary to think how these new logics of knowledge acquisition (dominated by the information overload) can be represented, in order to establish bridges between the Academy and the digital environment.
References
Boczkowski, P. y Mitchelstein, E. (2022). El entorno digital. Breve manual para entender cómo vivimos, aprendemos, trabajamos y pasamos el tiempo libre hoy. Siglo XXI Editores.
Doueihi, M. (2010). La gran conversión digital. Fondo de Cultura Económica.
Ferrarelli, M. (2021). Alfabetismos aumentados: producir, expresarse y colaborar en la cultura digital. Austral Comunicación, 10(2), 395-411.
Kitchin, R. (2014). Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/2053951714528481
Marotias, L. (2010). La gran conversión digital. Doueihci, M. (2010). La gran conversión digital. Fondo de Cultura Económica, 2010, 229 páginas. Propuesta Educativa, 2(34), 119-121.
Rancière, J. (2002). El Maestro Ignorante. Editorial Alertes.
Ricaurte Quijano, P. (2023). Resistencia como reexistencia: la defensa del cuerpo-territorio en la sociedad algorítmica. Pléyade, (32), 64-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-36962023000200065
Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital [Material didáctico]. Diplomado Maestro Virtual UTP.
Terranova, T. (2022). Cultura de la red. Información, política y trabajo libre. Tinta Limón.
Trejo Delarbre, R. (2021). Prólogo. Para indagar y comprender la cultura digital. En D. Flores-Márquez y R. González Reyes (Coords), La imaginación metodológica. Coordenadas, rutas y apuestas para el estudio de la cultura digital (pp. 7-11). Tintable.
Virilio, P. (1997). El Cibermundo, la política de lo peor. Entrevista con Philippe Petit. Ediciones Cátedra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 M. Aurelia Di Berardino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













