Learning at University: The Relationship with Knowledge of students in their academic trajectories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e192

Keywords:

relationship with knowledge, meanings of action, university students, trajectories

Abstract

Learning at university is a complex challenge involving both students and teachers. Learning is an action based on the meanings that students attach to learning, and there is a cultural relationship with the meanings of university education. The aim of the research presented here was to understand the actions students take to acquire knowledge at university and the reasons behind them. The purpose of this article is to reflect on how the Relationship with Knowledge (RK) perspective is valuable for understanding university learning and student trajectories. Four relevant points of the RK perspective are identified for understanding learning and the construction of university trajectories.

Full-text of the article is available for this locale: Spanish.

References

Broitman, C. y Charlot, B. (2014). La relación con el saber. Un estudio con adultos que inician la escolaridad. Educación Matemática, 26(3), 331-335. https://doi.org/10.24844/EM2603.05

Casillas, M., Chain, R. y Jácome, N. (2015). Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana. En J. Ortega, R. López y M. Alarcón (Eds.), Trayectorias escolares en educación superior. Propuesta metodológica y experiencias en México (pp. 43–77). Universidad Veracruzana.

Chain, R. (2015). Prólogo. En J. Ortega, R. López y M. Alarcón (Eds.), Trayectorias escolares en educación superior. Propuesta metodológica y experiencias en México (pp. 9–13). Universidad Veracruzana.

Charlot, B. (2006). La relación con el saber. Trilce.

Charlot, B. (2008). La relación con el saber, formación de maestros y profesores, educación y globalización: cuestiones para la educación de hoy. Trilce.

Charlot, B. (2021). Los fundamentos antropológicos de una teoría de la relación con el saber. Revista Internacional Educon, 2(1). https://doi.org/10.47764/e21021001

Coulon, A. (2017). Le métier d’étudiant: l’entrée dans la vie universitaire. Educação e Pesquisa, 43(4), 1239–1250. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954

Emirbayer, M. y Mische, A. (1998). What is agency? The American Journal of Sociology, 103(4), 962–1023. https://doi.org/10.1086/231294

Fonseca-Grandón, G. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono de estudios universitarios: una aproximación desde el currículum y otras variables predictoras. Educación y Educadores, 21(2), 239-256. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.4

Lahire, B. (2017). Mundo plural: ¿por qué los individuos hacen lo que hacen? Relmecs.

Rockwell, E. (1996). Claves para la apropiación: escolarización rural en México. En B. Levinson, D. Foley y D. Holland (Eds.), The cultural production of the educated person: Critical ethnographies of schooling and local practice (pp. 28–38). State University of New York Press.

Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social: introducción a la sociología comprensiva. Paidós.

Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación, Fundación Santillana.

Zimbardo, P. y Boyd, J. (2009). La paradoja del tiempo: La nueva psicología del tiempo. Paidós.

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

López Villaseñor, I. (2025). Learning at University: The Relationship with Knowledge of students in their academic trajectories. Trayectorias Universitarias, 11(21), e192. https://doi.org/10.24215/24690090e192