Learning through pain?
The moral framework underpinning the proposals of "nerd" EduTubers
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e203Keywords:
edutubers, school, relationship to knowledge, moral frameworkAbstract
This article analyzes the proposals of three science-oriented EduTubers –Linguriosa, La Hiperactina, and Date un vlog– in order to examine the moral foundations that underpin their relationship with knowledge and with their audiences. Drawing on Charlot’s (2007) notion of the “relationship to knowledge”, the study explores its epistemic, identity-related, and social dimensions. In their relationship with the world, these EduTubers adopt systemic and narrative approaches that, following Bateson, restore the complexity of knowledge through meaningful stories that awaken curiosity and desire, distancing themselves from the encyclopedic tradition and from the ascetic moral framework embodied in the maxim “learning comes through suffering”. In the relationship with oneself, they combine multimodality, hypertextuality, and a strong emotive enunciation, enabling identification processes and learning experiences that weave together reason and emotion. In the relationship with others, they replace pedagogical hierarchies with horizontal bonds grounded in charisma, authenticity, and extimacy, positioning themselves as influencers rather than authority figures. The analysis suggests that these proposals embody an ethic in which desire becomes the driving force of knowledge, offering an alternative to duty and sacrifice as the core principles of education and opening a horizon more attuned to contemporary sensibilities
Full-text of the article is available for this locale: Spanish.
References
Balmaceda, T., De Paoli, M. y Marenco, J. (2022). Cultura de la influencia: la fuerza suave que está moldeando una nueva sociedad. Marea.
Baricco, A. (2008). Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Anagrama.
Baricco, A. (2019). The Game. Anagrama.
Bateson, G. (2006). Espíritu y naturaleza. Amorrortu.
Berardi, F. (2007). Generación post-alfa: patologías e imaginarios en el semiocapitalismo. Tinta Limón.
Burbules, N. (2013). Los significados de aprendizaje ubicuo. Revista de Política Educativa, 4(4).
Burgess, J. y Green, J. (2009). YouTube: Online video and participatory culture. Polity Press.
Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.
Costa, F., Mónaco, J., Covello, A., Novidelsky, I., Zabala, X. y Pablo, E. (2023). Desafíos de la inteligencia artificial generativa. Question/Cuestión, 3(76), e844. https://doi.org/10.24215/16696581e844
Fernández Enguita, M. (2018). La hiperrealidad en la hiperaula. Cuaderno de Campo. https://blog.enguita.info/2018/12/la-hiperrealidad-en-la-hiperaula.html
Ferrés i Prats, J. (2008). La educación como industria del deseo: un nuevo estilo comunicativo. Gedisa.
Han, B. C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.
Himanen, P. (2011). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Destino.
Jakobson, R. (1960). Closing statement: Linguistics and poetics. En T. Sebeok (Ed.), Style in language (pp. 350-377). MIT Press.
Kress, G. (2005). El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación. Ediciones Aljibe.
Lash, S. (2005). Crítica de la información. Amorrortu.
Lipovetsky, G. (2000). El crepúsculo del deber: La ética indolora de los nuevos tiempos democráticos. Anagrama.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Martín-Barbero, J. [@oei] (28 de mayo de 2015). Conferencia Jesús Martín Barbero Nuevos modos de construir conocimiento en el mundo digital [Video]. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=tpxFQMOq_Lo
McLuhan, M. y Fiore, Q. (1967). El medio es el mensaje: Un inventario de efectos. Paidós.
Najmanovich, D. (2001). Pensar la subjetividad. Complejidad, vínculos y emergencia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 6(14), 106-111.
Pattier, D. (2021). Educational leaders during the COVID-19 pandemic: The success of EduTubers. Publicaciones, 51(3), 549–563.
Peirone, F. (2024). El fin de la escritura: Efectos políticos y culturales de la sociedad poslogos. Fondo de Cultura Económica.
Perkins, D. (2014). Future Wise: Educating our children for a changing world. Jossey-Bass.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(6). MCB University Press. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Rodríguez Zoya, L. y Leónidas Aguirre, J. (2011). Teorías de la complejidad y ciencias sociales: Nuevas estrategias epistemológicas y metodológicas. Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Science, 30(2), 147–166.
Sadin, E. (2022). La era del individuo tirano: el fin de un mundo común. Caja Negra.
Scolari, C. A. y Fraticelli, D. (2017). El caso de los youtubers españoles más populares: sujetos mediáticos emergentes y prácticas discursivas en la nueva ecología de los medios. Convergence, 25(3), 496–515. https://doi.org/10.1177/1354856517721807
Serres, M. (2013). Pulgarcita. Fondo de Cultura Económica.
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Sibilia, P. (2024). Yo me lo merezco: de la vieja hipocresía a los nuevos cinismos. Taurus.
Simon, H. (1971). Designing organizations for an information-rich world. En M. Greenberger (Ed.), Computers, communications and the public interest (pp. 37-72). The Johns Hopkins Press.
Tobeña, V. (2025). EduTubers “nerds”: ¿modelo de un nuevo pacto entre educación y comunicación? Revista de Estudos em Educaçao e Diversidade REED, 6(13), 1-28.
Verón, E. (1985). El análisis del “contrato de lectura”: un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En E. Touati (Ed.). Les Medias: Experiences, recherches actuelles, applications (pp. 203-230). IREP.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Verónica Tobeña

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













