Teaching of Anatomy and Histology in times of pandemic: adaptations for a distance study

Authors

  • Marina Ibáñez Shimabukuro Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0002-8612-3057
  • María Laura Sbaraglini Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0002-4671-2658
  • María Virginia Gangoiti Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0001-8058-973X
  • Nicolás Enrique Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0001-9130-6678
  • Marianela D´ambrosio Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0001-5099-0813
  • Francisco Speroni Cátedra de Anatomía e Histología (comisión F.O.P.B.) | Departamento de Ciencias Biológicas| Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina https://orcid.org/0000-0001-5787-8111

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e025

Keywords:

Anatomy and Histology - Pandemic - Studied at a Distance

Abstract

The coronavirus pandemic imposed an extraordinary health situation whose government containment and prevention measures implied social isolation and consequently, by order of the UNLP, the interruption of face-to-face classes as of March 16, 2020.

Depending on the new circumstances, teachers and students go through challenges that exalt the complex and dynamic nature of the educational fabric and that clearly reveal that amalgam of the academic, political, institutional, cultural and historical aspects as it invites us to think. the thematic axis chosen for this narrative of pedagogical experience.

Contemplating the impact of social isolation on the realities of students and teachers prompted us to rethink goals and horizons. And going back to our practices led us to propose a curricular reorganization, redesign teaching materials (questionnaires, class videos) and adapt the assessment devices.

We share here the pedagogical challenges on which we reflect, as education professionals, and the transformation experiences that we are developing in the commission for Pharmacy, Bachelor of Ocular Optics and Optometry, Faculty of Physics, Faculty of Chemistry and Bachelor of Biotechnology and Molecular Biology of the Chair of Anatomy and Histology (AeH com. FOBP) of the Faculty of Exact Sciences, UNLP.

KEY WORDS: Anatomy and Histology - Pandemic - Studied at a Distance

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Camilloni, A. R. (s.f.). “Las funciones de la evaluación. PFDC - Curso en Docencia Universitaria”. Módulo 4: Programas de Enseñanza y Evaluación de aprendizajes. Facultad de Psicología - UBA. Disponible en: http://23118.psi.uba.ar/academica/cursos_actualizacion /recursos/funcioncamillioni.pdf


Coll, C., Martín, E. y Onrubia, J. (2001) (como se cita en Esquivel, J. M. (2009). “Evaluación de los aprendizajes en el aula: una conceptualización renovada”. En: Martín, E. y Martínez, F.: Avances y desafíos en la evaluación educativa. Madrid: OEI y Fundación Santillana p. 127.

Dussel, I. [Canal ISEP]. (2020, abril 18). “La clase en pantuflas”. Conversatorio virtual con Inés
Dussel | ISEP [Archivo de video]. Recuperado de https://youtu.be/6xKvCtBC3Vs

Felice, J. I., Sbaraglini, M. L., Speroni, F. (2013). “Entornos virtuales en procesos de enseñanza - Aprendizaje de la asignatura Anatomía e Histología”. Actas II Simposio de Enseñanza de la Biología. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://simposiosceyn.fahce.unlp.edu.ar/biologia/Actas/Felice_et_al.pdf

Felice, J. I., Ibáñez Shimabukuro, M., Sbaraglini, M. L., Speroni, F. (2015). “Alcances y desafíos en la implementación de una Cátedra Virtual en la enseñanza y aprendizaje de Anatomía e Histología”. III Jornadas de TIC e Innovación en el Aula UNLP. “Enlaces entre Educación, Conocimiento Libre y Tecnología Digitales”. Disponible en: http://sedici.unlp.edu. ar/handle/10915/48 788

Ibáñez, M., Sbaraglini, M. L., Speroni, F. J., Felice, J. I. (2015). “Cátedra Virtual en la enseñanza y aprendizaje de Anatomía e Histología. Estrategias para promover el trabajo colaborativo y la apropiación de vocabulario”. En S. Provenzano (Presidente), Libro de resúmenes 1° Congreso Franco-Argentino de Anatomía. Inauguración de la Cátedra Unesco UNI-TWIN de Anatomía Digital (UBA- Univ. Paris Descartes). 1° Congreso Internacional Las TIC para la enseñanza e investigación en Anatomía (pp. 15-16). Buenos Aires: Facultad de Medicina de la Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica y del Centro de Innovación en Tecnología y Pedagogía de la UBA.

Ibáñez Shimabukuro, M., Felice, J. I., Sbaraglini, M. L., Chuguransky, S., Gangoiti, M. V., Speroni, F. (2016). “Capítulo 5. Estrategias para el aprendizaje de la asignatura Anatomía e Histología en la FCE de la UNLP”. En M. Insaurralde (Comp), Enseñar en las universidades y en los institutos de formación docente (pp. 55-64). Buenos Aires: Noveduc.

Ibáñez Shimabukuro, M. y Speroni, F. (2019). “Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje en Anatomía e Histología”. En: Libro de resúmenes de Interfaces 7 en Palermo. Congreso para Docentes, Directivos, Profesionales e Instituciones de Nivel Medio y Superior. CABA, 21 de mayo de 2019. Año XIV, Vol. 42, Mayo 2019. Disponible en: https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/766_libro.pdf

Published

2020-07-30

How to Cite

Ibáñez Shimabukuro, M., Sbaraglini, M. L., Gangoiti, M. V., Enrique, N., D´ambrosio, M. . ., & Speroni, F. (2020). Teaching of Anatomy and Histology in times of pandemic: adaptations for a distance study. Trayectorias Universitarias, 6(10), 025. https://doi.org/10.24215/24690090e025