Universitary practices: an integrated perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e041

Keywords:

interdisciplinarity - articulation - social commitment - integral knowledge

Abstract

Based on the experience in the Especialización en Docencia Universitaria Seminar “Políticas de articulación, docencia, investigación, extensión y transferencia”, we reflect about obstacles or limitations that arise along the pathway to an education modality with an integrated perspective in the University. We propose a workshop where practical, academic and extra-academic knowledge could be integrated in order to study and reach solutions to real-life problems. The workshop could be incorporated in the curriculum of any university career. A learning space designed within Problem Based Learning (PBL), where students face a problem to be solved before knowing the theory: working out the solutions leads the learning experience. We believe in the turning of the social imaginarium or assumptions about exclusive bodies of knowledge to a complementary vision of the different specific disciplines, redefining the idea of boundaries towards an  integrated and broader perspective. This could contribute to the development of cooperative learning in order to strengthen the students' bond both with an academic community within a genuinely public and democratic educational system, and with the society they would be interacting in, in pursuit of a plural and more democratic society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Martina Cecotti, Facultad de Ciencias Exactas | UNLP | Argentina

Licenciada en Bioquímica, FCE-UNLP. Doctora en Ciencias Exactas, Área Ciencias Biológicas, FCE-UNLP. Becaria Postdoctoral, Y-TEC-CONICET. Ayudante Diplomada en Microbiología General, FCE-UNLP. Estudiante de la Especialización en Docencia Universitaria.

Leandra Hanlon, Facultad de Arquitectura y Urbanismo | UNLP | Argentina

Arquitecta, Premio Joaquín V.González a los mejores promedios de la UNLP, Beca de grado Escala Estudiantil, Grupo AUGM, Universidad de la República (Uruguay), Beca en Programa  Arquitectura y tecnología, Universidad Torcuato Di Tella, Ayudante diplomada en Comunicación, FAU, UNLP. Estudiante de la Especialización en Docencia Universitaria.

References

Casco, M. (2007). “Prácticas comunicativas del ingresante y afiliación intelectual”. Ponencia: V Encuentro Nacional y II Latinoamericano La Universidad como objeto de investigación. http://www.eemn1tsas.edu.ar/Autoevaluacion/PR%C3%81CTICAS%20COMUNICATIVAS%20DEL%20INGRESANTE.pdf

Coraggio, J. L. (2015). “Desafíos en la formación profesional vinculados a la economía popular, las políticas públicas y el desarrollo local. El rol de la universidad”. +E Revista de Extensión Universitaria. N°5, pp. 6-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7302457

Davini, M. C. (2008). “Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores”. Buenos Aires: Santillana.

Díaz Barriga, A. (2005). “El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo didáctico”. Barcelona: Pomares.

Ezcurra, A. M. (2011). “Enseñanza universitaria. Una inclusión excluyente. Hipótesis y conceptos” en Elichiry, N. (comp.). Políticas y Prácticas frente a la desigualdad educativa. Tensiones entre focalización y universalización. Buenos Aires: Noveduc.

Gasca-Pliego, E. y Olvera-García, J. C. (2011). “Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI”. Convergencia, 18 (56), 37-58.

González Valdés, A. (2001). “Creatividad y problematización: el carácter social y la dimensión afectiva en la competencia problematizadora”. La Habana: CIPS, Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Cuba/cips/20120822025017/america1.pdf

Jara Holliday, O. (2018). “Aportes de los procesos de educación popular a los procesos de cambio social” en Quintar, E. y otros (2018) Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe. Corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo XXI (pp. 221-253). Buenos Aires: CLACSO.

Rafaghelli, M. (2013). “La dimensión pedagógica de la extensión” en Menéndez, G. y otros (2013) Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y aprender (pp. 22-37). Santa Fe: Ediciones UNL.

Sutz, J. (2010). “La integralidad de las funciones universitarias como espacio de preguntas recíprocas” en Cuadernos de extensión - Nº 1 Integralidad: tensiones y perspectivas (pp. 43-60). Montevideo: Comisión Sectorial de Extensión y Actividades en el Medio (CSEAM). http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/168

Published

2020-12-30

How to Cite

Oldani, K., Cecotti, M., & Hanlon, L. (2020). Universitary practices: an integrated perspective. Trayectorias Universitarias, 6(11), 041. https://doi.org/10.24215/24690090e041

Issue

Section

Experiencias y Propuestas