Skills training in virtual practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e052

Keywords:

skills, Tic, assessment, rubric

Abstract

At the Technician in Dental Assistance, since March when Obligatory Social Preventive Isolation was declared and until today, we have implemented synchronous and asynchronous virtual activities for the development of the thematic contents of the program. To create a teaching and learning context, we used the virtual environment of the institutional platform and videoconferences that, in addition to presenting low complexity in handling, accessibility from different devices, enabled dynamic interaction in a collaborative way. The challenge consisted in developing a proposal that would allow the development of knowledge, skills, attitudes and values ​​related to dental care, in accordance with current regulations. This subject includes accreditation evaluations through practices made in service. However, the monitoring of learning and feedback are necessary for the acquisition of the relevant skills. For this reason, we elaborated a rubric for the evaluation of competences of assistance practice in the virtual teaching context. The use of qualitative assessment instruments contributes to improving the processes for the acquisition of competences and enables the student's commitment and self-assessment while promoting the culture of authentic assessment in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Español, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Odontóloga. Jefe de TP Asignatura Periodoncia B. Ayudante diplomada Tecnicatura Universotaria en Asistencia Odontológica

 

Viviana Carmen Serrano, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Odontóloga. Profesora Adjunta Asignatura Farmacología y Terapéutica, Jefe de TP Asignatura Biología General y Tecnicatura en Asistencia Odontológica

Agustina Morgante, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Odontóloga. Ayudante diplomada Asignatura Diagnóstico por imágenes, Aantomía y Tecnicatura Universitaria en Asistencia Odontológica

Miguel Pedro Mogollón Carmelino, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Odontólogo. Ayudante diplomado en Asignatura Introducción a la Odontología, Periodoncia y Tecnicatura Universitaria en Asistencia Odontológica

Luis Alberto Salvatore, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Odontólogo. Profesor Titular en Tecnicatura Universitaria en Asistencia Odontológica. Profesor Adjunto en Asignatura Dimensión Psicológica de la Atención Odontológica

Andrea Tanevitch, Facultad de Odontología | Universidad Nacional de La Plata | Argentina

Doctora en Odontología. Magister en Educación Odontológica. Odontóloga. Ayudante diplomada Asignatura Bioquímica Estomatol´ógica. Profesora Adjunta Tecnicatura Universitaria en Asistencia Odontológica.

References

Alsina Matmija J y otros (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Cuaderno de docencia universitaria 26. Ed. Octaedro. Barcelona, España.

Ambròs Alba (2009). La programación de unidades didácticas por competencias. Aula de Innovación Educativa. 180, 26-32

Anijovich Rebeca (2010). La evaluación significativa. Buenos Aires: Paidós

Camilioni Alicia R. W de (2008). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós

Davini María Cristina (2008). Métodos de enseñanza: Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana

Maggio Mariana (2014). Enriquecer la enseñanza superior: búsquedas, construcciones y proyecciones. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 1 (1), 62-71

Rama C (2016). La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América Latina. Universidades (70), 27-39 Recuperado de

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37348529004

Reinoso-González Eduardo (2020). La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar? Rev. Esp. Edu. Med., 1: 60-65 Recuperado de:https://revistas.um.es/edumed/article/view/426421/282881

Rodríguez M (2011). Los entornos virtuales de aprendizaje como potenciadores del proceso educativo. Experiencia de su aplicación en la enseñanza presencial o semipresencial. Ponencia del XIV Congreso Internacional de Informática en la Educación, La Habana

Tejada Fernández José (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. REDIE, 7 (2), 1-31. Recuperado de:

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412005000200013&lng=es&nrm=iso

Published

2021-07-30

How to Cite

Español, Serrano, V. . C., Morgante, A., Mogollón Carmelino, M. P., Salvatore, L. A., & Tanevitch, A. (2021). Skills training in virtual practice. Trayectorias Universitarias, 7(12), 052. https://doi.org/10.24215/24690090e052

Most read articles by the same author(s)