Towards integral practices in architecture, a historical journey to reflect on the pending challenges

Authors

  • Maria Eugenia Durante Centro Interdisciplinario de Estudios Complejos | Facultad de Arquitectura y Urbanismo | Universidad Nacional de La Plata | Argentina https://orcid.org/0000-0001-5827-8812

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e037

Keywords:

ARCHITECTURE SCHOOL, RECENT HISTORY, POPULAR HABITAT, UNIVERSITY SOCIETY

Abstract

Integrality as an approach allows us to return to the relationship between university education and social problems, starting from reflecting on the meanings of the construction and transmission of knowledge in the various areas of the University, in this case, the architecture schools. Housing and urban problems have challenged the formation of architects from the beginning, mainly as a flag for the student sector, which forces us to rethink the training proposal and its links with society. This article proposes to carry out a historical journey, first, on the general approaches from which the relationship of the University and social problems was thought, to then investigate the particular forms that this relationship adopted in the UBA's faculty of architecture from its creation until the mid-seventies. Going back over recent local history allows us to trace various practical experiences that thought about the social problem from training, asking ourselves how the various areas were articulated (teaching, research and extension), as well as identifying which were the actors, processes and interests that allowed the changes , to arrive at reflections that help to think about a current challenge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Batlle, S. (2018). “Los sesenta. Enseñanza y profesión”. En En Batlle, S. y Méndez Mosquera, S. (coord.), De Alumnos y Arquitectos. Buenos Aires: Archivo DAR, FADU-UBA.

Bonavena, P. (2005). “Cuerpos de delegados en la Facultad de Arquitectura de la UBA y de la Escuela de Bellas Artes Prilidiano Pueyrredón”, Revista Praxis, (1).

Brusilovsky, S. (1998). “Recuperando una experiencia de democratización institucional y social: la extensión universitaria en la Universidad de Buenos Aires (1955–1966)”. En Revista de Investigaciones del Instituto de Ciencias de la Educación, (12).

Cano, A. (2017). “La extensión universitaria y la universidad latinoamericana: hacia un nuevo ‘orden de anticipación’ a 100 años de la revuelta estudiantil de Córdoba” En +E, Revista de Extensión Universitaria, (7).

Casanova, H. (2004). “La Universidad hoy”. En Casanova, H y Lozano, C. (eds.), Educación, universidad y sociedad: el vínculo crítico. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Cirvini, A. (2003). Nosotros los Arquitectos. Campo disciplinar y profesión en la Argentina moderna. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Cravino, A. (2015). “Nosotros somos la Universidad”. XI Jornadas de Sociología. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales.

Gaite, A. (2007). Wladimiro Acosta. Textos, proyectos, obras. Testimonios sobre el maestro. Buenos Aires: Nobuko.

Lamfri, N. (2007). Urdimbres. El Taller Total. Un estudio de caso. Tesis de Maestría en Investigación Educativa, Córdoba.

Malecki, S. (2016). “Crisis, radicalización y política en el Taller Total de Córdoba, 1970-1975”. Prohistoria, (25), 79-103.

Rama, C. (2009). La universidad latinoamericana en la encrucijada de sus tendencias. Santo Domingo: Universidad del Caribe.

Schmidt, C.; Silvestri, G. y Rojas, M. (2004). “Enseñanza de arquitectura”, en Liernur, J. F. y Aliata, F. (comp.) Diccionario de arquitectura en la Argentina, 32-44. Buenos Aires: Clarín Arquitectura.

Silvestri, G. (2014). “Alma de arquitecto. Conformación histórica del ‘habitus’ de los proyectistas del hábitat”, Registros, 10 (11), 72-97.

Stevenazzi, F. y Tommasino, H. (2017). “Universidad e integralidad, algunas reflexiones sobre procesos de búsqueda y transformación”. En Carlos A. de Santos... [et al.]. (2017) Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión, 55-72. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Tunnerman, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: UDUAL.

Published

2020-12-29

How to Cite

Durante, M. E. (2020). Towards integral practices in architecture, a historical journey to reflect on the pending challenges. Trayectorias Universitarias, 6(11), 037. https://doi.org/10.24215/24690090e037

Issue

Section

Estudios y Ensayos