Curricular the university extension. The integrality of the functions: research, teaching, extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e030

Keywords:

Extension, Curriculum, Integrality, University

Abstract

In the present article we approach the way in which we think about the extension in the National University of Avellaneda and with which we carry out the integration of the same one to the curricula of the careers. Far from the ideas that think of extension as a complement to the functions of the university, we think that in the integrality of research, extension and teaching we build a different model of university, which is structured from the social problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abramovich, Ana Luz y otros. (2012). “Aprender haciendo con otros. Una experiencia de formación universitaria en articulación con organizaciones sociales”. Buenos Aires, UNGS.

Ávila Huidobro, Rodrigo y otros. (2014). “Universidad, territorio y transformación social. Reflexiones en torno a procesos de aprendizaje en movimiento”. Buenos Aires, UNDAV Ediciones.

Castro Gómez, Santiago (2007). "Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes". Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Cecchi Néstor y otros. (2009). “El compromiso social de la Universidad Latinoamericana del Siglo XXI”, Buenos Aires: IEC-CONADU.

Fals Borda, Orlando (1993). “La investigación participativa y la intervención social”. En “Documentación social. Revista de estudios sociales y sociología aplicada”, N° 92- Jul-Sep.

Freire, Paulo (1973). “¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural”. Buenos Aires: Siglo XXI.

Kaplún, Gabriel (2003). “Indisciplinar la Universidad”, Quito, Universidad Andina Simón Bolivar.

E. Lander (Comp.) (2000). “La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO, Buenos Aires.

Lischetti, Mirta (coord.) (2013). “Universidades latinoamericanas. Compromiso, praxis e innovación”. Buenos Aires, FFyL-UBA.

Palermo, Zulma (2013). "Desobediencia epistémica y opción decolonial" en Cadernos de estudosculturais, Campo Grande, MS, v. 5, p. 223-216, jan./jun. 2013.

Sousa Santos, Boaventura (2010). “Descolonizar el saber, reinventar el poder”, Trilce Extensión Universitaria, Montevideo, 2010.

Published

2020-12-29

How to Cite

Elsegood, L. ., & Carivenc, N. . (2020). Curricular the university extension. The integrality of the functions: research, teaching, extension. Trayectorias Universitarias, 6(11), 030. https://doi.org/10.24215/24690090e030