College education: board to build

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e047

Keywords:

university teaching, disruption, platform hacking, new experiences, emergent learning

Abstract

The article is an essay that traces the transformations in university teaching and the changes in the ways of learning when there is technological mediation. From multiple perspectives, it offers a kind of mapping of scenarios and alternatives for didactic decision-making in relation to the inclusion of technologies and presents some definitions and questions that will be crucial for the university institution in the coming years. In this way it interweaves institutional and political conditions; contemporary scenarios for the construction of knowledge and didactic definitions according to the cultural, technological and cognitive transformations that have become more visible in times of pandemic.  These definitions encompass decisions about the profile of today's university graduate, the curriculum and its relevance, and contemporary subjects with their emerging learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baricco, A. (2019). “The Game”. Buenos Aires: Anagrama.

Bauman, Z. (2019). “Retrotopía”. Buenos Aires: Paidós

Bruner J. (1997). “La educación: puerta de la cultura”. Madrid: Visor

Eisner, E. (1998). “Cognición y curriculum”. Buenos Aires: Amorrortu.

Lion, C. Comp. (2020a). “Aprendizaje y tecnologías. Habilidades del presente, proyecciones de futuro”. Buenos Aires: Novedades educativas.

Lion, Carina (2020b). “Listado de aprendizajes para la post pandemia”, en Revista 12ntes,

ISSN 1852-6497 Número 54 – Diciembre 2020 Revista Digital - 12(ntes) Sin Distancias

Lion, Carina y Perosi, Verónica (comp.) (2019). “Didácticas Lúdicas con videojuegos educativos. Escenarios y horizontes alternativos para enseñar y aprender”. Editorial Novedades Educativas, Buenos Aires. ISBN Nro. 978-987-538-678-5

Maggio, M. (2018). “Reinventar la clase en la universidad”. Buenos Aires: Paidós.

Martin Barbero, J. (2002). “La educación desde la comunicación”. Buenos Aires: Norma.

Morin, E. (2016). “Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación”. Barcelona: Paidós.

Sassen, S. (2015). “Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global”. Buenos Aires: Katz Editores.

Williamson, B. (2018). “Big data en educación: el futuro digital del aprendizaje, la política y la práctica”. Madrid: Morata.

Published

2021-07-30

How to Cite

Lion , C. (2021). College education: board to build. Trayectorias Universitarias, 7(12), 047. https://doi.org/10.24215/24690090e047