Changes in the didactic proposal of a first year subject following the teaching modality: Face-to-face / virtual / hybrid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e093

Keywords:

university teaching, virtuality classroom hybrid, didactical proposa, didactic strategies

Abstract

This article describes the successive changes in the planification of the Biology for the Health Sciences course (Basic Health Cycle, Universidad Nacional Arturo Jauretche) and the rationale under which they were carried out. The fundamental aspects of the design are described, focusing on the virtual-hybrid course taking place in the first four-month period of 2022 and also establishing relationships and comparisons with the face-to-face (2019) and fully virtual (2020 and 2021) proposals.

Among the aspects discussed are: the selection and hierarchization of contents, the study materials for students design, what teachers and students do in each of the proposals, the teaching of attitudes and actions, and evaluation. We finally discuss the necessity of modifying the pedagogical proposal attending changes in the course modality even when the intention is to sustain the same teaching-learning paradigm. These changes had an impact on the concepts (disciplinary contents) as well as on the actions and attitudes teached which differ for the three course modalities described.

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Author Biographies

Griselda Moreno, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Dra. en Ciencias Biológicas de la Universidad Nacional de Córdoba. Bióloga de la UNC. Especialista en la Enseñanza de la Biología para una cultura científica

Profesora Adjunta y coordinadora de Biología para la Salud (ICS)-UNAJ

Tutora Docente de la Especialización Docente Superior: Enseñanza de la Biología para una cultura científica

Investigadora Adjunta CONICET

 

Augusto Graieb, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Doctor por la Facultad de Ciencias Exactas, UNLP.  Bioquímico Facultad de Ciencias Exactas, UNLP

Profesor Adjunto y coordinador en Biología para Ciencias de la Salud, UNAJ.

Director de Gestión Educativa (Espacio Pedagógico) de la Facultad de Ciencias Exactas. UNLP

Jerónimo Tack, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Licenciado en Biología de la Facultad de Ciencias Naturales y Museo UNLP

Profesor Adjunto de Biológica para la Salud ICS UNAJ.

Docente Nivel Universitario y Secundario UNLP

Agustina Martínez, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Lic. en enseñanza de las ciencias con especialización en enseñanza de la biología. UNSAM. Especialista docente en la enseñanza de la Biología para una cultura científica. IES N°1 CABA

Docente universitario en Biologia para la Salud ICS UNAJ

Profesora Adjunta en Trayecto de inicio a la docencia Facultad de Cs. Exactas de la UNLP.

Eugenia Zurita, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Doctora por la Facultad de Ciencias Exactas UNLP. Lic. en Bioquimica Facultad de Ciencias Exactas UNLP

Docente Nivel universitario en UNAJ

Investigadora asistente del CONICET

Luciana Cocchiararo, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Lic. en Biología de la FCNyM UNLP

Docente de Biología para Ciencias de la Salud ICS UNAJ

Docente en Bioquímica y Biología Molecular FCM UNLP

Romina Liberto, Universidad Nacional Arturo Jauretche| Argentina

Dra. En Cs Naturales FCNyM UNLP. Especialista en Ingeniería Ambiental UTN. Postítulo formación docente nivel súperior del Instituto Guido de Andreis

Profesora Adjunta en Biología para Cs de la Salud UNAJ, Profesora Titular en morfología de las plantas vasculares en el instituto superior J. N. Terrero. Profesora titular en Ecología General y de preservación del ambiente en la carrera de Ingeniería agronómica de la UCA. Profesora titular de Ecología y Gestión ambiental en la carrera de Ingeniería en alimentos de UCA.

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Published

2022-09-16

How to Cite

Moreno, G., Graieb, A., Tack, J., Martínez, A., Zurita, E., Cocchiararo, L., & Liberto, R. (2022). Changes in the didactic proposal of a first year subject following the teaching modality: Face-to-face / virtual / hybrid. Trayectorias Universitarias, 8(14), 093. https://doi.org/10.24215/24690090e093