Curricularising University Extension: Workshop on the elaboration of accessible audiovisual teaching materials in an inclusive and human rights perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e124

Keywords:

academic accessibility, communicational accessibility, right to higher education, curricularisation of the university extension

Abstract

The innovative proposal detailed here fills a vacancy space in the Caleta Olivia Academic Unit of the National University of Southern Patagonia in terms of communication accessibility. Through a university extension curricularisation project, we propose the design, materialisation and implementation of accessible audiovisual content that contributes to guaranteeing access to information for students with hearing impairment within the framework of the guidelines contained in the Comprehensive Academic Accessibility Programme for Public Universities. Faced with the necessary training of university teachers in the current scenario of the democratisation of higher education, the aim is to articulate the research work of the Collective of Researchers and Producers of Communication Accessibility with a critical extensionist proposal, in order to modify the homogeneous links with knowledge and communication that characterised traditional teaching up to the present day. Under the premise of integrality of functions, ergo, research, extension and teaching come together to respond to a latent demand of the students with sensory disabilities: their right to access to information. And, concomitantly, to higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Araujo, S. (2017). Entre el ingreso y la graduación: el problema de la democratización en la universidad. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (27), 35-61. https://digital.cic.gba.gob.ar/items/dc001985-3080-4161-a7e0-fea563762958

Comisión de Discapacidad de la Universidad Nacional de La Rioja. [@VideoconferenciasUNLaR] (28 de agosto de 2020). Accesibilidad en tiempos de virtualidad. Conversatorio en Comisión Universitaria sobre Discapacidad. Universidad Nacional de La Plata. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-bZUUI1vSSs

Edelstein, G. (2014). Una interpelación necesaria: Enseñanza y condiciones del trabajo docente en la universidad. Revista Política Universitaria, (1), 20-25. https://iec.conadu.org.ar/2014/05/12/politica-universitaria-n-1-2014/

Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en la educación superior. Un desafío mundial. IEC, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Gentili, P. (2008). La Reforma Universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. CLACSO.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.

Lucarelli, E. (2004). Las innovaciones en la enseñanza. ¿Cambios posibles hacia la transformación de la enseñanza en la universidad? 3ras Jornadas de Innovación Pedagógica en el Aula Universitaria. Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina.

Mariani, E., Morandi, G. y Ros, M. (2019). La docencia universitaria frente al desafío de la inclusión educativa: un análisis de las perspectivas de docentes de primer año. Trayectorias Universitarias, 5(8), 1-17. https://doi.org/10.24215/24690090e003

Meirieu, P. (2007). Frankestein educador. Laertes.

Palacios, A. (2008). El modelo social de la discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (Col. 36). CERMI. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=4010

Pierella, M. (2018). A 100 años de la Reforma: desafíos de la enseñanza en los primeros años de la universidad. Trayectorias Universitarias, 4(6), 16-22. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/5980

Rovira - Beleta, E. y Tresserra Soler, A. (2009). Persona, dependencia, calidad de vida y nuevas tecnologías. Hacer.

Rusler, V. y García, C. (2020). Recorridos e interrogantes en torno a la inclusión en la universidad: experiencias y desafíos para una accesibilidad en contexto. Educación y Vínculos, 1(5), 111-126. http://pcient.uner.edu.ar/EyV/article/view/807

Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2016). Tendencias recientes en el desarrollo universitario y las dinámicas de diferenciación. En D. Del Valle, F. Montero y S. Mauro (Comps.), El derecho a la Universidad en perspectiva regional. IEC-CONADU / CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/

Tommasino, H. y de Hegedus, P. (2006). Extensión: reflexiones para la intervención en el medio urbano y rural. Departamento de Publicaciones de la Facultad de Agronomía, Universidad de la República Oriental del Uruguay. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/234

Torres Santomé, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Ediciones Morata.

UPNAjusco [@UPNAjusco] (28 de junio de 2019). Ser profesor universitario/a en el s. XXI, Miguel Ángel Zabalza Berraz. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=C1WHjH_lo6E

Published

2023-09-12

How to Cite

Ksybala, N. C. (2023). Curricularising University Extension: Workshop on the elaboration of accessible audiovisual teaching materials in an inclusive and human rights perspective. Trayectorias Universitarias, 9(16), 124. https://doi.org/10.24215/24690090e124