Teaching practice with content accessible to students with visual disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e126

Keywords:

educational innovation, people with visual disabilities, web accessibility

Abstract

This article summarizes the proposal for educational innovation presented within the framework of the Especialización en Docencia Universitaria at Universidad Nacional de La Plata, in the context of teaching practices addressing web accessibility issues for visually impaired students in the subject "Computer Training" of the Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. It mentions some theoretical perspectives and the regulatory framework at the national and international levels related to disability and web accessibility issues. The work methodology used in the innovation is described, starting with the survey and selection of web analyzers or validators, and their application to the web content used in the course subject. The conclusions highlight the insights on the technological barriers faced by visually impaired students in terms of accessibility, as well as the challenges of this scenario in university teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alonso López, F. (2002). Libro verde de la accesibilidad en España. IMSERSO. https://tinyurl.com/ykud95lp

Coscarelli, R. (2017). Currículo universitario y formación docente. En G. Morandi y A. Ungaro. La experiencia interpelada. EDULP.

De Alba (1998). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila.

Díaz Barriga, A. (2015). Curriculum. Entre utopía y realidad. Amorrortu.

Díaz, J., Harari, I. y Amadeo, P. (2020). Accesibilidad web: una mirada integral. EDULP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/105786

Edelstein, G. (2002). Problematizar las prácticas de la enseñanza. Perspectiva, 20 (2), 467-482. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10468

Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. 13 de enero de 2009. https://unlp.edu.ar/institucional/unlp/gobierno/estatuto_unlp-4287-9287/

Harari, I. (2011). Propuesta sobre aprender enseñando: desarrollo de un curso a distancia sobre accesibilidad web en manos de alumnos. [Trabajo Final Integrador, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19652

Morandi, G. y Giordano, C. (2016). Lo imperativo permanente. Trayectorias Universitarias, 2 (3). https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3018

Rajoy, G. y Defalco, M. E. (2015). SiMor. Analizador intensivo de accesibilidad web basado en reglas. [Tesis de grado, Universidad Nacional de La Plata] http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/50072

Silva, T. T. D. (1999). Documentos de identidad. Una introducción a las teorías del currículo. Autêntica.

Zabalza, M. A. (2003). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos educativos: Revista de Educación, (6-7), 113-136.

Published

2023-09-12

How to Cite

Pietroboni, M. F. (2023). Teaching practice with content accessible to students with visual disabilities. Trayectorias Universitarias, 9(16), 126. https://doi.org/10.24215/24690090e126