Disruptive technologies and techno-pedagogical practices: Redefining higher education in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e145

Keywords:

disruptive technologies, techno-pedagogical practices, higher education

Abstract

Technology has played an important role in higher education for several decades. This entails the need to adapt educational practices to the new formats and tools that are constantly arising. Knowing and understanding the emerging concepts in the socio-cultural and educational context mediated by technologies is imperative, as it will favor the well-founded implementation of techno-pedagogical practices, as well as the interpretation of the results of their implementation. Considering the diversity of conceptualizations and the ambiguity that is often observed in the literature as regards their interpretation, the objective of this article is to review the most relevant concepts that will allow us to redefine traditional practices and provide a basis for innovative techno-pedagogical practices that use disruptive technologies. This review constitutes the first objective of a research project related to disruptive techno-pedagogical practices in the teaching and learning processes at the university. The meaning of disruptive technologies, educational materials and transmedia literacy will be reviewed. Then, we will refer to practices such as digital content curation, mashup and remixing of materials. Finally, we will explore the possibilities and challenges that social networks offer to interact with our students in an innovative way.

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Author Biographies

Marcela Rivarola, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Marcela Rivarola, Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias (Universidad Nacional de San Luis, Argentina), docente de Inglés, Profesora Adjunta. Nivel de formación y títulos obtenidos: Traductora Pública Nacional de Inglés, Especialista en Educación Superior y Magíster en Educación Superior. Área de docencia: inglés para ingenierías y ciencias sociales. Área de investigación: prácticas tecno-pedagógicas disruptivas en los procesos de enseñanza y aprendizaje.

Cecilia Aguirre Céliz, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Cecilia Aguirre Céliz, Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias (Universidad Nacional de San Luis, Argentina), docente de Inglés, Jefe de Trabajos Prácticos. Nivel de formación y títulos obtenidos: Traductora Pública Nacional de Inglés y Magíster en Procesos Educativos Mediados por Tecnología. Área de docencia: inglés para ingenierías y ciencias sociales. Área de investigación: prácticas tecno-pedagógicas disruptivas en los procesos de enseñanza y aprendizaje. ceciliaaguirreceliz@gmail.com

Maria Belén Domínguez, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Maria Belén Dominguez, Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias (Universidad Nacional de San Luis, Argentina), docente de Inglés, Jefe de Trabajos Prácticos. Nivel de formación y título obtenido: Profesora de Inglés. Área de docencia: inglés para ingenierías. Área de investigación: prácticas tecno-pedagógicas disruptivas en los procesos de enseñanza y aprendizaje.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Rivarola, M., Aguirre Céliz, C., & Domínguez, M. B. (2023). Disruptive technologies and techno-pedagogical practices: Redefining higher education in the digital age. Trayectorias Universitarias, 9(17), 145. https://doi.org/10.24215/24690090e145