Evaluation in Biotechnology and Molecular Biology (FCE-UNLP): Reflections on what we evaluate and its impact on the profile of graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e175

Keywords:

evaluation, graduate orientation, biotechnology

Abstract

Throughout history, evaluation at the university has been the subject of analysis and slow updating, driven by the discussions that take place within the society in which it is inserted. Both the content evaluated in exams and the instruments with which it is evaluated have been modified. Despite this, the discussion about the professional profile that guides the different evaluation means has been relegated. In this work we seek to reflect on the impact of the ways of evaluating during the Bachelor's degree in Biotechnology and Molecular Biology of the Faculty of Exact Sciences of the UNLP, on the profile of its graduates; the most used types of evaluation and the practical and social skills required for scientific work, as the main professional orientation of the career.

Downloads

Metrics

PDF views
41
Dec 19 '24Dec 22 '24Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '25Jan 07 '25Jan 10 '25Jan 13 '25Jan 16 '257.0
|

References

Álvarez Méndez, J. M. (2000). Didáctica, currículo y evaluación. Ensayos sobre cuestiones didácticas. Miño y Dávila.

Álvarez Méndez, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Morata.

Angulo Rasco, F. (1995). La evaluación del sistema educativo: algunas respuestas críticas al por qué y al cómo. En P. Manzano Bernárdez (Coord.), Volver a pensar la educación (vol. 2, pp. 194-219). Fundación Paideia.

Araujo, S. (2006). Docencia y enseñanza. Una introducción a la didáctica. Bernal.

Araujo, S. (2014). El estudio de la evaluación en la formación de docentes universitarios”. En G. Morandi y A. Ungaro (Coord.), La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria. EDULP.

Araujo, S. (2016). Tradiciones de enseñanza, enfoques de aprendizaje y evaluación: dos puntos de vista, dos modos de actuación. Trayectorias Universitarias, 2(2).

Díaz Barriga, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Ebel, R. (1977). Fundamentos de la medición educacional. Guadalupe.

Giordano, C. J. y Morandi, G. (2016). La evaluación es Educación. Trayectorias Universitarias, 2(2).

Gvirtz, S. y Palamidessi, M. (1998). El ABC de la tarea docente: currículum y enseñanza. Aique.

Massarini, A. y Scknek, A. (2015). Ciencia entre todxs. Paidós.

Pérez Gómez, A. (1985). Modelos contemporáneos de evaluación. En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez (Edit.), La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal.

Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En R. Tyler, R. Gagne y M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation (pp. 39-83). Rand McNally.

Steiman, J. (2007). Más Didáctica (en la educación superior). Miño y Dávila.

Steiman, J. (septiembre de 2019). Algunas preguntas que guían una reflexión sobre nuestras prácticas de evaluación en la educación superior [Ponencia]. Congreso Latinoamericano. Prácticas, problemáticas y desafíos contemporáneos de la Universidad y del Nivel Superior. Rosario, Argentina.

Published

2024-12-18

How to Cite

Carriquiriborde, F., Ferreyra Compagnucci, M., Gomez Bergna, S., & Mancini, V. (2024). Evaluation in Biotechnology and Molecular Biology (FCE-UNLP): Reflections on what we evaluate and its impact on the profile of graduates. Trayectorias Universitarias, 10(19), 175. https://doi.org/10.24215/24690090e175