Exploring the Use of ICT in Initial Mathematics Teacher Education from the Student Perspective
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e173Keywords:
ICT, teacher training, mathematicsAbstract
This paper analyzes the perceptions of students enrolled in the Mathematics Teacher Education program at a public higher education institution in Argentina regarding the use of Information and Communication Technologies (ICT) within the context of their educational trajectories.
Data were collected through a questionnaire designed to assess the use of ICT by students in their curricular activities during the Mathematics Teacher Education program at the Faculty of Exact and Natural Sciences at UNLPam.
An initial analysis of the curricula of the activities that comprise the study plan of the program was conducted.
The aim of this study is to identify areas of difficulty and specific training needs for the effective application of ICT.
The findings underscore the necessity for continuous contextualization and articulation between theory and practice, the promotion of a critical perspective on technology and its role in education, and the creation of meaningful experiences for the integrated use of these technologies in the initial teacher training curriculum.
Downloads
Metrics
References
Borba, M. y Araújo, L. (2012). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática: notas introdutórias. En M. Borba y L. Araújo (Orgs.), Pesquisa qualitativa em Educação Matemática (pp. 23-30). Autêntica.
Cabero, J. (2006). Formación del profesorado universitario en estrategias metodológicas para la incorporación del aprendizaje en red en el espacio de educación superior (EEES). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (27), 11-29.
Cabero Almenara, J. y Martínez Gimeno, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado, Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 247–268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Engelbrecht, J., Borba, M. C., Llinares, S. y Kaiser, G. (2020). Will 2020 be remembered as the year in which education was changed? ZDM-Mathematics Education, 52(5),821–824. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01185-3
Koehler, M. y Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Paidós.
Mishra, P. y Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://www.learntechlib.org/p/99246/
Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: Actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, (50). https://doi.org/10.6018/red/50/3
Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Tondeur, J., Scherer, R., Siddiq, F. y Baran, E. (2017). A comprehensive investigation of TPACK within pre-service teachers’ ICT profiles: Mind the gap!. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3). https://doi.org/10.14742/ajet.3504
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosana Gabriela Botta Gioda, Marisa Reid, Lorena Verónica Cavero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Trayectorias Universitarias los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Trayectorias Universitarias depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.