Higher Education and digital culture

The role of the excluded third party in the construction of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e166

Keywords:

digital culture, information, education, knowledge

Abstract

The most important aim of this article is to reflect on the ways in which knowledge is built into digital culture, and what could be the critical and proactive contribution of higher education. In the first place, and to achieve this objective, I will analyse a technical theory of information in order to highlight how the process of knowledge acquisition get around from individuals to networks. Secondly, I will try to explain in what sense this process to promove a loss of cognitive experience.

If the diagnosis is plausible, it will be necessary to think how these new logics of knowledge acquisition (dominated by the information overload) can be represented, in order to establish bridges between the Academy and the digital environment.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
97
Dec 19 '24Dec 22 '24Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '25Jan 07 '25Jan 10 '25Jan 13 '25Jan 16 '2512
|

References

Boczkowski, P. y Mitchelstein, E. (2022). El entorno digital. Breve manual para entender cómo vivimos, aprendemos, trabajamos y pasamos el tiempo libre hoy. Siglo XXI Editores.

Doueihi, M. (2010). La gran conversión digital. Fondo de Cultura Económica.

Ferrarelli, M. (2021). Alfabetismos aumentados: producir, expresarse y colaborar en la cultura digital. Austral Comunicación, 10(2), 395-411.

Kitchin, R. (2014). Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/2053951714528481

Marotias, L. (2010). La gran conversión digital. Doueihci, M. (2010). La gran conversión digital. Fondo de Cultura Económica, 2010, 229 páginas. Propuesta Educativa, 2(34), 119-121.

Rancière, J. (2002). El Maestro Ignorante. Editorial Alertes.

Ricaurte Quijano, P. (2023). Resistencia como reexistencia: la defensa del cuerpo-territorio en la sociedad algorítmica. Pléyade, (32), 64-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-36962023000200065

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital [Material didáctico]. Diplomado Maestro Virtual UTP.

Terranova, T. (2022). Cultura de la red. Información, política y trabajo libre. Tinta Limón.

Trejo Delarbre, R. (2021). Prólogo. Para indagar y comprender la cultura digital. En D. Flores-Márquez y R. González Reyes (Coords), La imaginación metodológica. Coordenadas, rutas y apuestas para el estudio de la cultura digital (pp. 7-11). Tintable.

Virilio, P. (1997). El Cibermundo, la política de lo peor. Entrevista con Philippe Petit. Ediciones Cátedra.

Published

2024-12-18

How to Cite

Di Berardino, M. A. (2024). Higher Education and digital culture: The role of the excluded third party in the construction of knowledge. Trayectorias Universitarias, 10(19), 166. https://doi.org/10.24215/24690090e166