The curriculum change of the careers of Bachelor degree in Biology of the Facultad de Ciencias Naturales y Museo (UNLP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e013

Keywords:

Curriculum Change, FCNyM, Biology, Critical Systematization

Abstract

The Biology careers of the FCNYM (UNLP) have had the same curricula for at least 34 years. The absence of institutionalized and regular spaces of discussion regarding the training profile, has resulted in the modification of content in the fragmented spaces of the academic Chairs, thus lacking of an overall look.  It is from 2008, that a continuous process of curriculum change has been possible with the participation of all the actors of this academic unit. This work develops an analytical and critical systematization on the curricular background and the subjects and discourses that predominate in the current process of curriculum change.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
281
Dec 16 '19Dec 19 '19Dec 22 '19Dec 25 '19Dec 28 '19Dec 31 '19Jan 01 '20Jan 04 '20Jan 07 '20Jan 10 '20Jan 13 '206.0
| |

References

Burton, R.C. (1991). “El sistema de educación superior: Una visión comparada de la organización académica”. Méjico.Editorial: Nueva Imagen.

Autor (2018). “El proceso de cambio curricular en los planes de estudios de las carreras de Licenciatura en Biología en la Facultad de Ciencias Naturales y Museo (UNLP). Perspectiva histórica y crítica”. (Trabajo Final Integrador de la Especialización en Docencia Universitaria – UNLP). Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73576

Coscarelli, M. R. (2017). “Currículum e institución. En: Didáctica y currículum: aportes teóricos y prácticos para pensar e intervenir en las prácticas de la enseñanza”. Picco, S. y Orienti, N. coordinadoras. La Plata: EDULP. (Libros de cátedra. Sociales). En Memoria Académica. UNLP. Argentina. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.560/pm.560.pdf

De Alba, A. (1995). “Currículo: Crisis, Mito y Perspectivas”. Buenos Aires. Miño y Dávila Editores. Argentina.

García, S.V. (2004). “Miguel Fernández y el proyecto científico-educativo del laboratorio de zoología del Museo de La Plata (1906-1926)”. Saber y Tiempo. 17: 97-127. Argentina. Recuperado de: http://envios.unsam.edu.ar/publicaciones/Archivos/Saberytiempo17.pdf

Havelock, R.G. Huberman,A.M. (1980). “Innovación y problemas de la educación: teoría y realidad en los países en desarrollo”. Unesco. Suiza. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000136018

Jara, O. (2005). “El desafío político de aprender de nuestras prácticas Diálogos: Educación y formación de personas adultas”. 2 (42-43): 59-64. Perú. Recuperado de: http://www.cepalforja.org/sistem/documentos/aprenderdepracticas.pdf

Teruggi, M.E. (1994). “Museo de La Plata 1888-1088: Una centuria de honra”. Fundación Museo de La Plata. Tercera edición.

Published

2019-12-16

How to Cite

Carrión, C., Posadas, P. ., & Ros, M. (2019). The curriculum change of the careers of Bachelor degree in Biology of the Facultad de Ciencias Naturales y Museo (UNLP). Trayectorias Universitarias, 5(9), 013. https://doi.org/10.24215/24690090e013