The Relationship with Knowledge in the University
Introductory Notes
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e190Keywords:
educational research, persistence in university studies, higher educationAbstract
This Dossier analyzes the vicisitudes that students experience in their relationship with learning in the particular context of the university. Reúne 10 articles written by investigators and investigators from different countries: Argentina, Uruguay, Brazil, Mexico, Belgium, France and Greece, which compare to an epistemic mark: the notion of relationship with the knowledge to understand what is happening. These are empirical and theoretical investigations that prioritize the student's perspective. The university, and in particular each university discipline, proposes a particular way of relation with knowledge. In other words, when faced with the university and each university degree program, students are confronted with a shift in the ways in which they have shaped their relationship with knowledge throughout their lives, which are always social and unique. Therefore, starting and pursuing university studies is an extraordinary moment to observe this unique process that allows us to connect with the world, with others, and with ourselves, which is how we define our relationship with knowledge.
Full-text of the article is available for this locale: Spanish.
References
Abdelaziz, L. (29-31 de octubre de 2025). Le rapport à la langue: cas du français écrit [Ponencia].Pre-coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Arroyo, M. del V., Becerra Ankudowicz, C., Belloso Gonzalez, J. T., Benchimol, K., Berenstein, D., Burgos García, A., Causa, M., Cerezo, L., Chiramberro, M. S., Ciordia, A. A., Correa, M. E., Di Piero, E., Elias, V., Fachinetti Lembo, V., Farías, P. L., Fernández, G. I., García, P. D., Garriga Olmo, S., Krichesky, G., … Vercellino, S. (2025). Tejiendo puentes y saberes: la Red de Estudios sobre los Inicios a la Vida Universitaria. Universidad Nacional de Quilmes. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5715
Beaucher, C. (29-31 de octubre de 2025). Le rapport au savoir de personnes étudiantes hors normes. Approche sociologique [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Beillerot, J. (1998). Los saberes, sus concepciones y naturaleza; la relación con el saber: una noción en formación. En J. Beillerot, C. Blanchard-Laville y N. Mosconi (Eds.), Saber y relación con el saber (pp. 19-42). Paidós.
Beserra Cavalcanti, J. C. (29-31 de octubre de 2025). A relação ao saber do professor como problemática e linha de pesquisa do NUPERES: deslocamentos teóricos, epistemológicos e horizontes de investigação [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil
Canguilhem, G. (1975). La formación del concepto de reflejo en los siglos XVII y XVIII. Avance.
Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.
Chevallard, Y. (2003). Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des mathématiques. En S. Maury y M. Caillot (Eds.), Rapport au savoir et didactiques (pp. 81-104). Éditions Fabert.
Chevallard, Y. (28 de noviembre de 2013). La enseñanza de la matemática en la encrucijada: por un nuevo pacto civilizacional [Discurso al recibir el Doctor Honoris Causa]. Universidad Nacional de Córdoba.
Coulon, A. (2017). Le métier d’étudiant: l’entrée dans la vie universitaire. Educação e Pesquisa, 43(4), 1239–1250. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954
De Certeau, M. (1974). La Culture au pluriel. Seuil.
Ezcurra, A. M. (2024). Educación superior: masificación, clase social y desigualdades. En N. F. Lamarra, M. E. Grandoli y M. G. Galli (Eds.), Enfoques interdisciplinarios sobre la educación: investigaciones y reflexiones actuales (pp. 255-277). Editorial UNTREF.
Kift, S. (2015). Una década de la pedagogía de la transición: un salto cualitativo en la conceptualización de la experiencia del primer año. James Cook University, Townsville, Australia. Revista HERDSA de Educación Superior, 2, 51-86.
Kift, S. (2009). Articulating a transition pedagogy to scaffold and to enhance the first year student learning experience in Australian higher education: Final report for ALTC senior fellowship program. Australian Learning and Teaching Council.
Kift, S., Nelson, K. y Clarke, J. (2010). Transition pedagogy: A third generation approach to FYE-A case study of policy and practice for the higher education sector. Student Success, 1(1), 1-20. https://doi.org/10.5204/intjfyhe.v1i1.13
McInnis, C. (2002). The place of foundational knowledge in the Australian undergraduate curriculum. Higher Education Policy, 15(1), 33-43. https://doi.org/10.1016/S0952-8733(01)00033-2
Mancovsky, V. y Rocha, S. M. M. (2019). Por una pedagogía de" los inicios": más allá del ingreso a la vida universitaria. Editorial Biblos.
Muguerza Bengoechea, S. (29-31 de octubre de 2025). Observer l’élaboration d’un rapport au savoir construit grâce aux interactions langagières à travers un dispositif de formation initiale [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Rama Vitale, C. (2009). La tendencia a la masificación de la cobertura de la educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, (50), 173-195.
Sanches Neto, L. (29-31 de octubre de 2025). Relações com os saberes e intersubjetividades étnico-raciais: confrontando injustiças sociais a partir da educação física escolar [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Trow, M. (1970). Reflections on the transition from mass to universal higher education. Daedalus, 99(1), 1-42.
van den Heuvel, R. A. (29-31 de octubre de 2025). Vinculaciones entre las mediaciones tecnológicas digitales y relación con el saber en la universidad en la post pandemia [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Venancio, L. (29-31 de octubre de 2025). As escrevivências e as relações com os saberes: o engajamento com uma comunidade da educação física escolar [Ponencia]. Pre- Coloquio Internacional de investigación sobre la Relación con el Saber. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social. Caruaru, Brasil.
Vercellino, S., Gibelli, T. I. y Chironi, J. M. (2022). Caracterización de los/as ingresantes a carreras de ciencias aplicadas de la Universidad Nacional de Río Negro. Revista Argentina de Educación Superior, 14(24), 25-45. http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/8955
Vercellino, S. y Pogré, P. (2023). Transiciones: instituciones y subjetividades en los inicios de los estudios universitarios. Editorial UNRN.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bernard Charlot †, Soledad Vercellino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













