The relationship with knowledge in the initial training of primary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e194Keywords:
relationship with knowledge, initial teacher training, studentsAbstract
The text looks at how students in a teacher training department in Greece understand knowledge. The initial question was whether the curriculum's expected learning outcomes were being achieved. Initially, a quantitative methodology involving a questionnaire was employed. However, as the responses of first- and fourth-year students were relatively similar, a qualitative methodology was employed instead, initially in the form of focus groups and subsequently as semi-structured interviews. The research highlighted the importance of previous school experiences, the existence of structured patterns of 'good' and 'bad' teachers, and the predominance of a professional perception of studies. Consequently, students relate teaching and practice to what they deem important, disregarding theoretical knowledge. Ultimately, the effectiveness of university studies in rethinking, deconstructing and/or reconstructing students' previous empirical knowledge is called into question.
Full-text of the article is available for this locale: Spanish.
References
Charlot, B. (1997). Du rapport au savoir. Élémemts pour une théorie. Anthropos.
Charlot, B. (1999). Le rapport au savoir en milieu populaire: une recherche dans les lycées professionnels de banlieue. Anthropos.
Stamelos, G. (2012). Formación de profesores: ¿existe el paraíso? El caso helénico. Cahiers Pédagogiques, (24), 27-28.
Stamelos, G. (2024). La democratización de la enseñanza superior en Europa. El caso helénico. L'Harmattan.
Stamelos, G. y Adamopoulou, A. (2023). Formación inicial del profesorado en la región de Grecia occidental: ¿qué aprende el estudiante del plan de estudios? Futurity Education, 3(2), 166–193. https://doi.org/10.57125/FED.2023.06.25.11
Stamelos, G. y Evangelakou, P. (2018). Resultados del aprendizaje y cualificaciones en un mercado laboral cambiante: el caso de la formación del profesorado en Grecia (Patras). Form@re, 18(3), 250-264. https://doi.org/10.13128/formare-23973
Stamelos, G. y Evangelakou, P. (2019). Creación de un programa de estudios para la formación inicial del profesorado: ...¿y si las prioridades de los estudiantes y los diseñadores del programa son divergentes? Revista Abierta de Estudios Sociológicos, 3(1).
Stamelos, G. y Kamarianos, I. (2020). La relación con el conocimiento en la formación inicial de los profesores de primaria en Grecia: entrando en la mente de los estudiantes. Academia, (19), 131-154.
Therriault, G., Baillet, D., Carnus, M.-F. y Vincent, V. (2017). Rapprt au(x) savoir(s) de l'enseignant et de l'apprenant. Une énigmatique rencontre. De Boeck Supérieur. https://doi.org/10.3917/dbu.therr.2017.01
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Georgios Stamelos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













