Teaching and learning during the COVID-19 pandemic
Use of a survey at the beginning of the course as a tool for planning
DOI:
https://doi.org/10.24215/15142590e074Keywords:
diagnostic tools , planning, didactic-pedagogical strategies, virtual lerningAbstract
The COVID-19 pandemic generated deep challenges in educational institutions. To guarantee the pedagogical continuity of students, many universities decided to continue with the courses online. The General Economics and Sociology course is a second-year course of the Veterinary Sciences degree and is taught in the first semester of the university academic year. The objective of this work was to analyze the use of a survey at the beginning of the course in the year 2020, as a tool to rethink and replan the course in the face of the health emergency scenario.
Downloads
Metrics
References
Area Moreira M. 2021. La enseñanza remota de emergencia durante la COVID-19. Los desafíos postpandemia en la Educación Superior. Propuesta educativa. (56):57-70. https://redalyc.org/articulo.oa?id=403070017007
Arriaga Delgado W, Bautista Gonzales JK, Montenegro Camacho L. 2021. Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto-teórica. Revista Conrado. 17(78):201-6.
http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-201.pdf
Bracchi C, Kaplan C, Aizencang N. 2021. Políticas para acompañar a las y los estudiantes y sus trayectorias educativas en pandemia. Hacia una pedagogía del cuidado socioafectivo. Voces de la Educación. Número especial: 193-205.
https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/450/250
Bustos DA, Elisondo R, Macchiarola V. 2022. Trayectorias en pandemia. Relecturas de estudios realizados en la Universidad Nacional de Río Cuarto. Ciencia, Docencia y Tecnología. 33(65):1-27. https://doi.org/10.33255/3365/1278
Feldman D, Palamidessi M. 2001. Programación de la enseñanza en la Universidad. San Miguel: Universidad Nacional de General Sarmiento. 1º Edición.
García de Fanelli AM, Marquina M, Rabossi M. 2020. Acción y reacción en época de pandemia: la universidad argentina ante la COVID-19. Revista de Educación Superior en América Latina. 3-8.
https://repositorio.cedes.org/bitstream/123456789/4596/1/13401-214421453011-1-PB.pdf
García-Muñoz TG. 2003. El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. Centro Universitario Santa Ana.
http://www.etpcba.com.ar/Documentos/Sitios/Evaluacion_Intitucional/8_El_Cuestionario.pdf
IESALC-Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2020. COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. [En línea] Disponible en:
https://iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
López L. 2020. Educación remota de emergencia, virtualidad y desigualdades: pedagogía en tiempos de pandemia. 593 Digital Publisher CEIT. 5(5-2):98-107.
https://doi. org/10.33386/593dp.2020.5-2.347
Maggio M. 2020. Las prácticas de la enseñanza universitaria en la pandemia: de la conmoción a la mutación. Campus Virtuales, 9(2):113-22.
http://www.uajourn als.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/743
Nicastro S, Greco B. 2012. Entre trayectorias: escenas y pensamientos en espacios de formación. 1º Ed. Rosario. Editorial Homo Sapiens.
Romero C del H, Moreno CV, Acuña NI, Sabadías M, Rindertsma LM, Cadelago VR. 2021. Trayectorias académicas interrumpidas de estudiantes de primer año de la carrera de Ingeniería Agronómica de la Universidad Nacional de Córdoba en época de pandemia. Anuario Digital de Investigación Educativa, (4). Recuperado a partir de https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4951
Seminara MP. 2021. De los efectos de la pandemia COVID-19 sobre la deserción universitaria: desgaste docente y bienestar psicológico estudiantil. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 33(2):402-21. https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.360
Steiman J. 2008. Más didáctica - en la educación superior -. Colección Archivos de Didáctica. Serie Fichas de Investigación: Cap. 1: Los proyectos de cátedra. Miño y Dávila-UNSAM Edita.
Tauber F. 2020. Derecho a la educación en tiempos de pandemia.
http://sedici.unlp.e du.ar/handle/10915/107686
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Agustina Castro, Alejandro Julio Sáenz, Claudia Marcela Ateiro, Sergio Dumrauf, Jenifer Angelita García, Vicenta Soledad Duré, Adriana Candelaria Funes, Paula Andrea Fontana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the with the terms of the Creative Commons attribution license. This type of license allows other people to download the work and share it, as long as credit is granted for the authorship, but does not allow them to be changed in any way or used them commercially.
Analecta Veterinaria by School of Veterinary Sciences, National University of La Plata is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriv 4.0 International License.