Influence of emotional factors on the auditor

Authors

  • Sandra Barrio Carvajal Auditora de la Cámara de Cuentas de Andalucía. Asistente honoraria del departamento de contabilidad y economia financiera de la Universidad de Sevilla. España.

DOI:

https://doi.org/10.24215/27188647e006

Keywords:

auditor, audit, emotional, competencies, profile

Abstract

The purpose of this work has been to analyze the impact of emotional competencies, according to Goleman's approach, and how they influence auditors.

The hypothesis of this research has been to demonstrate that emotional factors have a significant influence on the competencies of auditors, within the framework of the public sector. It has been taken into account that this empirical perspective can contribute to new applications in the management of efficiency in the public sector, providing an enriching vision of the person and the work.

In the model applied in this study, a dependent variable has been defined: the auditor profiles or Auditypes. On the other hand, the five emotional competencies based on Goleman have been defined as independent variables, analyzing the influence they have on the dependent variable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Barrio Carvajal, Auditora de la Cámara de Cuentas de Andalucía. Asistente honoraria del departamento de contabilidad y economia financiera de la Universidad de Sevilla. España.

Doctora por la Universidad de Salamanca. Licenciada en Administración y Dirección de empresas, Universidad de Cádiz. Experta universitaria en auditoría de cuentas, UNED.

Se desempeño como Jefe de equipo de Deloitte&Touche 1998-2001; como Auditora interna en Junta de Andalucía 2001-2018 y desde el 2018 es Auditora de la Cámara de Cuentas de Andalucía. España.

Es autora de diversos libros y publicaciones en Revistas cientificas.

References

Barrio Tato, L. y Barrio Carvajal, S. (2020). Auditoría emocional de la organización. Gestión y control de riesgos. Ediciones Pirámide.

Caizapanta Puruncaja, C. G. (2017). Análisis de la inteligencia emocional y la competencia social y su relación con los problemas de conducta y el rendimiento académico en los estudiantes del bachillerato del sector norte del cantón Quito [Tesis de Doctorado]. Universidad de Alicante.

Chaves García, J. R. (2019). Ser funcionario en tiempos difíciles: Motivos de orgullo y claves de supervivencia. Wolters Kluwer.

Espacio Formación S.L. (2007). Inteligencia emocional aplicada al entorno laboral. ICB Editorial.

Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairos.

Goleman, D. (2011). El cerebro y la inteligencia emocional. Editorial B de bolsillo.

La Fábrica de pensamiento. (2017). Gestión estratégica del talento en Auditoría Interna. Instituto de auditores internos.

Sánchez Santamaría, J. (2010). La competencia emocional en la escuela: una propuesta de organización dimensional y criterial. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (25), 79-96.

Suffield, M. (2020). Auditors of the future – what are the skills needed in a digital age? ECA Journal, (1), 23-26.

Published

2021-11-29

How to Cite

Barrio Carvajal, S. (2021). Influence of emotional factors on the auditor. Audit.AR, 1(2), 006. https://doi.org/10.24215/27188647e006

Issue

Section

Artículos de investigación