Caracterizaciones de la perspectiva bioética en la clínica de Odontología

Authors

  • Martín G. E. Zemel Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata y Conicet

Abstract

The assessment of dental practice bioethics tries located in the everyday life of the Discipline. This is reflected in the ongoing review of educational processes, communications, legal and other related to the exercise of the traditional rule bioethics and current legal requirement of informed consent. This study aimed to contribute to the improvement of educational processes related to Clinical Bioethics. It conducted a closed design with a descriptive observational research having as variables: a. "Bioethics Dental theoretical aspects" in graduate assistants and teachers b. "Ethical-clinical issues" related to clinical information, confidentiality and clinical care dental c. "Protocols of care for patients." We have a sample of 40 graduate teachers. The instrument of work involved a survey of structured type, closed and anonymous record sought valuations that respondents had about bioethical issues raised in its post-graduate clinical and space that they occupied in their educational programming.

While raised different issues related to the difficulties and strengths of the inclusion of bioethics, most of the graduate teachers (95%) were willing to include new educational spaces within their courses. The training of professionals can be held with the participation of patients as subjects of teaching-learning process in which they are presented with the risks and benefits. This task is based then on the right of patients to decide about their own health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martín G. E. Zemel, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata y Conicet

Doctor en Odontología, Beca Interna Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Técnicas y Científicas (CONICET), Docente-investigador de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata.

References

Bebeau MJ, Thoma SJ (1994)” The impact of a dental ethics curriculum on moral reasoning”. J Dent Educ. 58(9):684-692

Bermúdez de Caicedo C.(2006) “Necesidad de la bioética en la educación superior”. Acta Bioética.; 12 (1): 35-40

Bertolami C.H. ( 2004) “Why our ethics curricula don´t work”. J Dent Educ ; 68(4):414-425

Bridgman H.(1999) “Teaching and assessing ethics and law in the dental curriculum”. Br Dent J. 187 (4):217-219

De Alba, A.(1993) “El currículum universitario ante los retos del siglo XXl: la paradoja entre posmodernismo, ausencia de utopía y determinación curricular”. En De Alba, A. (coord) El currículum universitario de cara al nuevo milenio. México. UNAM. U de Guadalajara. Secret. De Desarr. Soc.

de Siquiera J. E.(2008) “Educación en Bioética”. En: Diccionario latinoamericano de Bioética. Tealdi J. C. (Director) Bogota: UNESCO – Red Latinoamericana y del Caribe de Bioética: Universidad Nacional de Colombia, 270-273

Gonçalves ER, Verdi MI.(2007)” Os problemas éticos no atendimento a pacientes na clínica odontológica de ensino”. Cien Saude Colet. 12(3):755-764.

Guerra R. (2006) “Bioética en la malla curricular de odontología”. Acta Bioethica. 12(1):49-54

León Correa F.J.(2008) “Enseñar bioética: cómo transmitir conocimientos, actitudes y valores”. Acta Bioethica. 14(1):11-18

Miguel R., Haded N., Haded A., Pólvora B., Bonacina D., Iantosca A., Saporitti F., Zemel M., Ruiz R., Cocco L (2004). “Consentimiento informado en Odontología. La Plata”. Edufolp. 62-89

Miguel R., Zemel M(2006). “El Consentimiento Informado en Odontólogos Residentes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata”. Acta Bioethica. 12(1):81-90

Miguel R., Zemel M., Cocco L., Ruiz R., Sapienza M., Pólvora B., Iantosca A., Seara S. (2006) “El Proceso de Consentimiento Informado en La Carrera de Odontología de la UNLP”. Revista de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata. 3(1):39-43.

Ministerio de Educación de la Nación Argentina. (2008) Resolución 1413/08. Anexo 1. Contenidos curriculares básicos para las Carreras de Odontología. 22 de Septiembre de 2008. Disponible en: http://www.coneau.edu.ar/archivos/RESOLUCION1413_08.pdf [Último acceso: febrero de 2010]

Pérez Lindo A.(1999) Historicidad y futuro de la educación superior. Políticas de conocimiento, Educación Superior y desarrollo. Biblos. Buenos Aires.

Schouten BC, Friele R. (2001) “Informed consent in dental practice: experiences of Dutch patients” .Int Dent J. p 52-54

Schouten BC, Mettes TG, Weeda W, Hoogstraten J.(2006) “Dental check-up frequency: preferences of Dutch patients” Community Dent Health. P.133-139

Sharp H.M., Kuthy R.A., Heller K.E. (2005) “Ethical dilemmas reported by fourth-year dental students”. J Dent Educ. 69(10):1116-1122

Van Dam S. (2001) “Requirement-driven dental education and the patient´s right to informed consent”. J Am Coll Dent. 68 (3): 40-47

Zemel M., Miguel R.(2008) “Evaluation the Bioethics Situations at the Postgraduate Course of Dentistry”. Trabajos Científicos de la Sociedad Uruguaya de Investigación Odontológica. Uruguayan Section of the International Association of Dental Research. 1: 47

Published

2021-02-05

How to Cite

Zemel, M. G. E. . (2021). Caracterizaciones de la perspectiva bioética en la clínica de Odontología. Law and Social Sciences, (7), 130–145. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/dcs/article/view/11175