Formación docente e imagen del profesor ideal

Authors

  • María Anahí Peñalva Facultad de Odontología, Universidad Nacional de La Plata

Abstract

 Teacher training was defined according to authors such as Ferry and Rodriguez Ousset. We explored the unity of person and role of teachers, analyzing the concepts of role, actor, subject, image and social representation. An experience was conducted which asked about what the social representations of the Ideal Teacher constructed by 21 Holders Professors, 60 Attachments Professors, 31 Heads of Practical and 100 Graduates Assistants Rented, Faculty of Dentistry, UNLP. The Holders Professors have built images about the training of faculty, in terms of pedagogical and didactic knowledge. With this learning unit begins to outline the personal and the role of teachers, Attachments Professors do not allude to representations of this nature. Teaching Assistants are also referred to the training of Dentists. Overall, most teachers interviewed, have constructed representations related to educational level, produced an image of humanity 17 Professors and 24 Graduates Assistants Rented. This representation is the most assists in setting the unity between the person and the teaching function. Research and respect were given by teachers of all categories. Other representations constructed by Auxiliaries Teacher refer to the ability to interact with students, and availability for consultation, which is closely linked to the dedication, also linked to learning representations. It analyzes a number of axes that determine the teaching practice Ideal in a university professor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Anahí Peñalva , Facultad de Odontología, Universidad Nacional de La Plata

Odontóloga. Docente Universitaria Autorizada, Magíster en Educación Odontológica, Doctoranda de la Facultad de Odontología de la UNLP. Docente-investigadora con dedicación exclusiva de la Facultad de Odontología de la UNLP

References

Alfonso Pérez, I (2007) La Teoría de las Representaciones Sociales Disponible en http://www.psicologiaonline.com/articulos/2007/representaciones_sociales.shtml (20/09/09)

Araya Umaña, S (2002) “Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión” –Cuadernos de Ciencias Sociales 127. FLACSO, San José-Costa Rica.

Diccionario Real Academia Española (2010) 23 ed. Disponible en:http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta?TIPO_BUS=3&LEMA=educar (17/01/11)

Ferry, G. (1997) Pedagogía de la formación. Formación de formadores N ° 6 Editorial Novedades Educativas .Serie Los Documentos. Buenos Aires

Filloux, J C (2004) Intersubjetividad y formación.1ra edición. Formación de Formadores Nº 3 Editorial Novedades Educativas- Serie los documentos Buenos Aires

Maingueneau, D (2008) Los términos clave del análisis del discurso Nueva Visión Buenos Aires.

Reyes Pérez, M I (2001) Perfil ideal del profesor universitario: una guía para detectar necesidades de formación. Disponible en www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%203/Mesa%204/Mesa4.htm ( 5/12/10.)

Rodríguez Ousset, A (1994). “Problemas, desafíos y mitos en la formación docente”. Revista Perfiles Educativos , Nº 63,México p 3-7.

Tenti Fanfani, E (2009) Sociología de la educación 1ª edición, 2da reimpresión. Ed Universidad Nacional de Quilmes. Bernal.

Troyano Rodríguez, Y; García González, A J y Marín Sánchez M (2006) ¿Cómo afronta el profesorado universitario la docencia en el contexto de la convergencia europea: hacia un nuevo perfil docente. Revista de Enseñanza Universitaria, Nº 28, 77-83 Disponible en: institucional.us.es/revistas/revistas/universitaria/pdf/REU/28/06.pdf (9/02/11 )

Published

2021-02-13

How to Cite

Peñalva , M. A. . (2021). Formación docente e imagen del profesor ideal. Law and Social Sciences, (5), 149–171. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/dcs/article/view/11214