The literature in the process of research and teaching of law

Authors

  • Nancy Cardinaux Facultad de Derecho (UBA) Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. (UNLP)

Keywords:

literature, legal research, teaching

Abstract

The objective of this work is to determine the function that Literature has had in the process of scientific knowledge production in the judicial area as well as in the teaching of Law. In the first one, it will be explored, the place of the narrative in the context of discovery and the limits that it is imposed with in order not to trespass this context. Particularly, it will be exposed the strategies which are displayed into the judicial community to generate and reproduce this confinement of Literature into a standard investigation design.

In regard to the teaching process, it will be established the potentialities and limits of Literature as a didactic resource and exemplification, with the intention to show the strategies with which it will be produced and reproduced an excision between the narrative literature and the scientific theories which prove what literature only can whisper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nancy Cardinaux, Facultad de Derecho (UBA) Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. (UNLP)

Investigadora del Conicet, Profesora adjunta de la Universidad Nacional de La Plata y de la Universidad de Buenos Aires; nancycardinaux@gmail.com

 

References

Barthes, Roland (1994): El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Barcelona, Paidós.

Bourdieu, Pierre (2013): La nobleza de estado. Educación de elite y espíritu de cuerpo, Buenos Aires, Siglo XXI.

Bruner, Jerome (2013): La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Coetzee, J.M. (2003): Esperando a los bárbaros, Barcelona, Debolsillo.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari (2005): El AntiEdipo. Capitalismo y esquizofrenia, Buenos Aires, Paidós.

Geertz, Clifford (1992): La interpretación de las culturas, Barcelona, Gedisa.

Goldfarb, Phyllis (2005): “Una espiral entre la teoría y la práctica. La ética del feminismo y la educación práctica”, en Academia, Revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires, Año 3, Número 6, Primavera de 2005, pp. 67-156

Manguel, Alberto (2005): Una historia de la lectura, Buenos Aires, Emecé.

Piglia, Ricardo (2011): Blanco nocturno, Buenos Aires, Anagrama.

Rancière, Jacques (2010): El espectador emancipado, Buenos Aires, Bordes Manantial.

Santos, Boaventura de Sousa (1991): “Una cartografía

simbólica de las relaciones sociales. Prolegómenos a una concepción posmoderna del derecho” en Revista Nueva Sociedad, Nº 116, Caracas, pp. 18-38.

Sartre, Jean Paul (1948): Las moscas, Madrid, Alianza.

Sinhoretto, Jaqueline (2010): “Campo estatal de administração de conflitos: multiplas intensidades da justiça”, en Anuário Antropológico 2009 II, Departamento de Antropología de la Universidad de Brasilia, Río de Janeiro.

Sontag, Susan (2012): Sobre la fotografía, Buenos Aires, Debolsillo.

Vila-Matas, Enrique (2013): Suicidios ejemplares, Barcelona, Anagrama.

Published

2014-12-11

How to Cite

Cardinaux, N. (2014). The literature in the process of research and teaching of law. Law and Social Sciences, (11), 58–70. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/dcs/article/view/1153