The insertion of the Research Methodology in the legal profession and its relationship with the profile of the graduates. A comparative study

Authors

  • Samanta Delas Universidad de BUenos AIres.
  • Matías Manelli Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/18522971e093

Keywords:

Legal Resarch, Curriculum, Legal Education

Abstract

This work carries out an exploratory approach to the scope of the study plans corresponding to the Legal Profession career, with regard to the curricular insertion of contents related to research in the training of legal professionals. For this purpose, three analysis cases were taken: I) the University of Buenos Aires, hereinafter UBA (II) the National University of La Plata, hereinafter UNLP and (III) the National University of Avellaneda, hereinafter UNDAV. The comparative curricular analysis allows identifying institutional proposals with specific imprints, which account for a heterogeneous scenario regardless of the progressive incorporation of research-related content, which is evidenced - in general terms - in legal education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samanta Delas, Universidad de BUenos AIres.

Facultad de Derecho - Universidad de Buenos Aires. Abogada (UBA). Profesora para la Enseñanza Media y Superior en Ciencias Jurídicas (UBA). Becaria de Maestría UBACyT - Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales "Ambrosio L. Gioja".

Matías Manelli, Universidad de Buenos Aires

Facultad de Derecho – Universidad de Buenos Aires. Profesor para la Enseñanza Media y Superior en Ciencias Jurídicas (UBA). Abogado (UBA). Becario de Doctorado UBACyT - Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales "Ambrosio L. Gioja"

References

Alegre, Marcelo, Emiliano buis y Nahuel Maisley (2011). Los nuevos programas y políticas en materia de investigación de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires y su fundamento jurídico y democrático . En Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho de Buenos Aires, año 9, nro. 11, Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires.

Araujo, Sonia (2014). La evaluación y la Universidad en Argentina: políticas, enfoques y prácticas. Revista de la Educación Superior. Vol. XLIII (4); No.172, octubre-diciembre del 2014. ISSN: 0185-2760. (pp. 57-77).

Camilloni, Alicia (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular en A.A.V.V. Aportes para un cambio curricular en Argentina 2001, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires - Facultad de Medicina. OPS/OMS. pp. 23-52.

Cardinaux, Nancy y Laura Clérico (2005), La formación docente universitaria y su relación con los ‘modelos’ de formación de abogados. En Cardinaux, Nancy., Laura Clérico, Andrea Molinari y Guillermo Ruiz (coords.), De cursos y de formaciones docentes, Buenos Aires, Departamento de Publicaciones de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires.

Cardinaux, Nancy y Manuela González (2003). El derecho que debe enseñarse. En Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho de Buenos Aires, año 1, nro. 2, Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires.

Cardinaux, Nancy (2008). La articulación entre enseñanza e investigación del Derecho. En Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho de Buenos Aires, año 6, nro. 12, Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires.

Feldman, Daniel (1999). El curriculum como proyecto formativo integrado, Seminario-Taller El curriculum universitario- Segundo encuentro, Universidad Nacional de General Sarmiento- Secretaria Académica, Buenos Aires.

Feldman, Daniel y Mariano Palamidessi (1994). Viejos y Nuevos Planes. En Propuesta Educativa. Año 5, No 11.

Gómez Campo, Victor y Emilio Tenti Fanfani (1989). Universidad y profesiones. Crisis y alternativas, Buenos Aires, Miño y Dávila Editores.

González, Manuela y María Marano (2010). La historia de la investigación en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Institucionalización, prácticas y actores académicos En González, Manuela. y Nancy Cardinaux. (comp). Los actores y las prácticas: enseñar y aprender Derecho en la UNLP, Editorial de la Universidad de La Plata, La Plata.

Langer, Ariel (2018). Demandas, territorio y apropiación social del conocimiento en las nuevas universidades del Conurbano Bonaerense. Ampliación de su estudio en relación a las actividades de investigación y transferencia. En Benente, Mauro (comp.). La universidad se pinta de pueblo. Educación superior, democracia y derechos humanos, 1ª ed., José C. Paz, Edunpaz.

Morelli, Silvia (2013). El curriculum universitario en torno a la formación integral. En Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, Nº 8, Rosario, pp. 141-151

Ruiz, Guillermo (2011). El lugar de la comparación en la investigación educativa. En Revista Latinoamericana de Educación Comparada, Año 2, N° 2, SAECE.

Scioscioli, Sebastián (2010). Comparación del plan de estudios de abogacía de la UNLP con los planes de estudios de otras universidades nacionales. En González Manuela y Nancy Cardinaux (comp). Los actores y las prácticas: enseñar y aprender Derecho en la UNLP, Editorial de la Universidad de La Plata, La Plata.

Taylor, Steve y Robert BOGDAN (1987), Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidós.

Undurraga, Gabriel (2014). La investigación jurídica como un instrumento de mejoramiento del proceso de enseñanza- aprendizaje del derecho. En Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, Universidad de Chile, N° 1, volumen 1.

Viñao, Antonio (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades y cambios. Madrid, Morata.

Zabalza, Miguel Ángel (1997). Diseño y desarrollo curricular, séptima edición, Madrid, Narcea, S.A. de Ediciones.

Zabalza, Miguel Ángel (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. calidad y desarrollo profesional, Madrid, Narcea.

Fuentes documentales consultadas.

Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Avellaneda, <https://undav.edu.ar/general/recursos/adjuntos/13711.pdf>. En línea. Consulta: abril 2021.

Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires, <http://www.derecho.uba.ar/academica/carreras_grado/pdf/plan-de-estudios-abogacia.pdf>. En línea. Consulta: abril 2021.

Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Universidad Nacional de La Plata, <https://www.jursoc.unlp.edu.ar/index.php/nuevo-plan-de-estudio.html>. En línea. Consulta: abril 2021.

Published

2021-10-07

How to Cite

Delas, S. ., & Manelli, M. (2021). The insertion of the Research Methodology in the legal profession and its relationship with the profile of the graduates. A comparative study. Law and Social Sciences, (25), 093. https://doi.org/10.24215/18522971e093