Presencia de los memes de Internet en la campaña presidencial México 2018

Caso Instituto del Meme Electoral (IME)

Authors

  • Gabriela González Pureco
  • Sergio Rivera Magos

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143924e014

Keywords:

internet memes, digital culture, convergence culture, participatory culture

Abstract

In order to study Internet memes with political content, a content analysis is used based on a model of memetic dimensions composed of the three levels belonging to the language in its form and content; and to what is not visible that underlies the forms of expression and that generally communicates about the cultural coordinates of the subject (Content, Form and Stance). With a quantitative methodological approach with descriptive scope, this analysis is applied to the memes emerged in the presidential campaign period in Mexico, 2018. This allows memes to be understood as a digital cultural product that is created, disseminated and consumed within the framework of specific cultural structures, as cultural and media convergence, participatory culture and the resemantization processes of digital products. This research concludes the coexistence of languages ​​and media phenomena, the depoliticization of discourse and the predominant presence of an emotional communicative function in Internet memes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barragán A. (2018, 5 de mayo) El poder del voto ‘millennial’ en las elecciones de México. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2018/05/05/mexico/1525490979_926496.html

Barthes R. (1993). La aventura Semiológica. Barcelona: Paidós.

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid: Alianza Editorial.

Dawkins R. (1976). Gen egoísta. Las bases biológicas de nuestra conducta. Oxford University Press.

Eco, U. (2000). Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen.

García, D. (2014). Las imágenes macro y los memes en Internet: posibilidades de estudio desde las teorías de la comunicación. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad. 4 (6)

Goffman, E. (2006) [1974]. Frame Analysis: los marcos de la experiencia. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológi¬cas.

González Pureco G. y Rivera S. (2019) Los memes de Internet en la campaña presidencial. en. O. Islas y A. Arribas (ed.), Las benditas redes sociales digitales. El uso de internet en las elecciones presidenciales en México, 2018. Quito: Flacso, pp.209-248.

Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama.

Jakobson (1960). Concluding statement: linguistics and poetics. In: Sebeok, T.A. (Ed.), Style in Language. Wiley, New York.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Lévy, P. (2007). Cibercultura: informe al Consejo de Europa. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Barcelona: Anthropos.

Pardo, N. (2007). Cómo hacer análisis crítico del discurso, una perspectiva latinoamericana. Bogotá: Frasis.

Pérez Salazar, G. (2017). El Meme en Internet. Identidad y usos sociales. Ciudad de México: Fontamara.

Roig, A. (2011). Rostro y filosofía de nuestra América. Buenos Aires: Una Ventana.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Shifman, L. (2013). Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of Computer-Mediated Communication, 18(3), 362-377. https://doi.org/10.1111/jcc4.12013

Thompson, John (1998). Ideología y Cultura Moderna. Universidad Autónoma Metropolitana, México.

Published

2020-07-07

How to Cite

González Pureco, G., & Rivera Magos, S. (2020). Presencia de los memes de Internet en la campaña presidencial México 2018: Caso Instituto del Meme Electoral (IME). Hipertextos, 8(13), 187–215. https://doi.org/10.24215/23143924e014

Issue

Section

Artículos