Education in Digital Humanities and Digital Humanities in Education

Authors

  • Silvia Cecilia Enríquez Universidad Nacional de La Plata
  • María Bernarda Torres Universidad Nacional del Comahue

DOI:

https://doi.org/10.24215/27187470e023

Keywords:

Education, Digital Humanities, Digital Technologies, Communities of Practice, Interest Group

Abstract

The status of education in the scope of Digital Humanities (DH) appears to be rather imprecise due to the fact that some associations include it among the disciplines that form part of this field, while others do not make explicit mention of it. Yet, this second group often comprises practices or interest groups related to this field of studies.
The purpose of this article is to share part of our readings and reflections about different topics that make us think that some experiences, developments, research, and practices in which technology is involved in the transformation of education may validate the inclusion of education in the field of DH.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borges, L. O., Quintana, A. R. H., y Roche, S. R. (2017). Escenarios académicos de producción curricular sobre Humanidades Digitales: hacia un diagnóstico necesario. Ciencias de la Información, 48(1), 19-26. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181454538003.pdf

Burgos, C. y Gargiulo, S. (2015). Los MOOC. Parte 1. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/didacticaytic/2015/08/09/mooc-parte-1/

Enríquez, S. (2020). Educación post pandemia: una mirada desde la experiencia docente de estos meses. Parte 1. http://blogs.unlp.edu.ar/didacticaytic/2020/10/12/educacion-post-pandemia-una-mirada-desde-la-experiencia-docente-de-estos-meses-primera-entrega/

Enríquez, S. (2020). Educación post pandemia: una mirada desde la experiencia docente de estos meses. Parte 2. http://blogs.unlp.edu.ar/didacticaytic/2020/10/23/educacion-post-pandemia-una-mirada-desde-la-experiencia-docente-de-estos-meses-segunda-entrega/

López, M. F. R., y Trejo, J. L. (2017). Gestión de Conocimientos en la Sociedad del Conocimiento Siglo XXI. EduTrIn, 11. http://www.edutrin.net/wp-content/uploads/2017/07/Rev-EduTrin-2A.pdf#page=12

Maggio, M. (2020). Prácticas educativas reinventadas: orientar a los docentes en la irrupción de nuevas formas de enseñanza en contextos de emergencia. 5 desafíos, 5 propuestas. Fondo de las Naciones Unidas para la infancia (UNICEF). https://www.unicef.org/argentina/~contextos de emergencia.pdf

Modern Language Association (s/f). Why “Digital Pedagogy”? Digital Pedagogy in the Humanities. https://digitalpedagogy.hcommons~why-digital-pedagogy

Piscitelli, A. (2013). ¿Cómo definir a las Humanidades Digitales? ¿O no definirlas?. Revista Educación y Ciudad, (25), 25-38. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/51

Ponz, J, y Vernet, M. (2019). Gamificación: aprender jugando. Parte 1. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/~jugando-parte-1/

Ponz, J, y Vernet, M. (2019). Gamificación: aprender jugando. Parte 2. https://blogs.ead.unlp.edu.ar~jugando-parte-2/

Ponz, J, y Vernet, M. (2019). Gamificación: aprender jugando. Parte 3. https://blogs.ead.unlp.edu.ar~jugando-parte-3/

Priani Saisó, E. (2019). Codificación y buenas prácticas. Crítica a la delimitación de las Humanidades Digitales en América Latina. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 40(158), 129-144. http://www.scielo.org~S0185-39292019000200129

Red de Humanidades Digitales México (2011). Anunciamos la creación de la Red HD. http://humanidadesdigitales.net/blog/2011/09/14/anunciamos-la-creacion-de-la-red-hd/

Ruíz, J. D. H. y Restrepo, H. G. G. (s/f) Humanidades y Humanismo Digital y sus aportes a la educación a distancia y virtual. https://www.areandina.edu.co~educacion-a-distancia-y-virtual.pdf

Scorians, E. y Vernet, M. (2018). Flipped Classroom: la clase invertida. Parte 1. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/didacticaytic/2018/09/03/flipped-classroom-la-clase-invertida-parte-1/

Scorians, E. y Vernet, M. (2018). Flipped Classroom: la clase invertida. Parte 2. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/didacticaytic/2018/09/16/flipped-classroom-la-clase-invertida-parte-2/

Spence, P. (2014). Centros y fronteras: el panorama internacional de las Humanidades Digitales. Humanidades Digitales: desafíos, logros y perspectivas de futuro. Janus, Anexo 1, pp. 37-61. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5181017.pdf

Ursua, N. (2016). El pensar humanístico frente a las “Humanidades Digitales”. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 11(36), 32-40. https://www.redalyc.org/pdf/836/83646546003.pdf

Wenger-Traynor, E. y Wenger-Traynor, B. (2015). Introduction to CP Practice: A Brief Overview of the Concept and its Uses. http://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/

Published

2021-12-15

How to Cite

Enríquez, S. C., & Torres, M. B. . (2021). Education in Digital Humanities and Digital Humanities in Education . Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales, 2, e023. https://doi.org/10.24215/27187470e023