From traces to techniques: an experimental approach to study application techniques of rock art from La Candelaria archaeological site (Catamarca)

Authors

  • Matias Landino Centro de Investigaciones sobre Patrimonios y Ambiente, Escuela de Arte y Patrimonio y Escuela de Hábitat y Sostenibilidad, Universidad Nacional de San Martín / CONICET
  • Eugenia Ahets Etcheberry Centro de Investigaciones sobre Patrimonios y Ambiente, Escuela de Arte y Patrimonio y Escuela de Hábitat y Sostenibilidad, Universidad Nacional de San Martín / CONICET
  • Lucas Gheco Escuela de Arqueología de la Universidad Nacional de Catamarca, CONICET, Instituto Regional de Estudios Sociales / Centro de Investigaciones sobre Patrimonios y Ambiente, Escuela de Arte y Patrimonio y Escuela de Hábitat y Sostenibilidad, Universidad Nacional de San Martín
  • Marcos R. Gastaldi Instituto de Antropología de Córdoba, CONICET
  • Marcos Tascon Instituto de Investigación e Ingeniería Ambiental, Universidad Nacional de San Martín, CONICET / Centro de Investigaciones sobre Patrimonios y Ambiente, Escuela de Arte y Patrimonio y Escuela de Hábitat y Sostenibilidad, Universidad Nacional de San Martín
  • Marcos Quesada Escuela de Arqueología de la Universidad Nacional de Catamarca, CONICET, Instituto Regional de Estudios Sociales
  • Fernando Marte Centro de Investigaciones sobre Patrimonios y Ambiente, Escuela de Arte y Patrimonio y Escuela de Hábitat y Sostenibilidad, Universidad Nacional de San Martín

DOI:

https://doi.org/10.24215/18521479e058

Keywords:

application techniques, rock paintings, experimental approach, archaeology, archaeometry

Abstract

The application techniques of rock paintings constitute one of the central aspects to understand their production processes, since they inform about the constitutive interactions between beings, materials, times and spaces established during the making of the motifs. However, there is little research focused on identifying specific material traces that allow differentiating between the possible application techniques. In general, these have been inferred based on not stated criteria. This article proposes an experimental approach of four application techniques (digital, with a swab, with a brush and with a wooden stick) in order to detect the specific traces left by each one. Subsequently, this knowledge was applied to advance in the macroscopic recording of the rock paintings of La Candelaria cave (departamento Ancasti, Catamarca). Thus, identifying the application techniques of the paintings, highlighted the importance of feedbacking rock art in situ surveys with experimental research.

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Published

2023-04-25

How to Cite

Landino, M., Ahets Etcheberry, E., Gheco, L., Gastaldi, M. R., Tascon, M., Quesada, M., & Marte, F. (2023). From traces to techniques: an experimental approach to study application techniques of rock art from La Candelaria archaeological site (Catamarca). Relaciones De La Sociedad Argentina De Antropología, 48(Especial 1), e058. https://doi.org/10.24215/18521479e058

Issue

Section

Artículos