Incidence of screen time in children under 2 years old

Authors

  • Ofelia Rodríguez Sas Universidad de Flores (Argentina)
  • Lorena Cynthia Estrada Universidad de Flores (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe086

Keywords:

screen time, babies, adverse effects, mobile phone, neurodevelopment

Abstract

There is no consensus about the consequences of early exposure to digital media on children’s health and wellness, but some researchers warn about the need for adult supervision to screen out content and set up exposure rules. Babies need to explore the environment to develop new cognitive, sensory and language skills. Since our capacity to adapt swiftly to a changing environment develops as we grow up, early disturbance in the development of executive function may cause short-, mid-, and long-term consequences. Misuse of ICT has a negative impact on brain neuroplasticity, which will eventually lead to low self-esteem, poor cognitive performance or maladaptive behaviour, depending on age and related skills. It might also affect sight, sleep, weight, development, executive function and behaviour. Adults’ commitment to responsible use of technology tools is essential to ensure the optimal development of children born and raised in digital times.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ofelia Rodríguez Sas, Universidad de Flores (Argentina)

Doctora y Licenciada en Psicología. Tesis doctoral basada en el problema de la deserción de los alumnos universitarios, en cuyo trabajo de campo se han estudiando a fondo sus vivencias y experiencias para describir sus “realidades”. Título de tesis: RETENCIÓN Y DESERCIÓN UNIVERSITARIAS. Realidades experienciadas por graduados y desertores de la Facultad de Psicología de la Universidad de Flores.

Terapeuta clínica. Especialista en Intervención psicológica en situaciones críticas, individuales y colectivas. Técnicas de Liberación Emocional (Terapia del Campo del Pensamiento) EFT/TFT. Terapeuta EMDR – EMDR Institute Inc. (USA) – SAPsi – Ex-Docente universitaria ajunta en las facultades de Psicología, Educación Física y Deporte, Contador y Administración de la Universidad de Flores (UFLO), desde 2004 hasta 2018.

Lorena Cynthia Estrada, Universidad de Flores (Argentina)

Licenciada en Psicología (UFLO mejor promedio). Posgrado en Trastornos de Ansiedad (AATA). Intérprete de conferencias en Inglés (USAL). Ciclo de Grado en Letras (UBA).

Psicoterapeuta clínica, intervención en crisis vitales individuales y familiares. Miembro del equipo interdisciplinario de AIDis (asistencia e integración para niñxs y adolescentes con discapacidad). Exdocente del programa de integración para adultos mayores UPAMI (Estimulación Cognitiva Avanzada).

Exdocente universitaria jefa de trabajos prácticos de UFLO, Facultad de Psicología (Trastornos Psicosomáticos y del Estrés – Teoría y técnica de Exploración y Diagnóstico I y II).

References

AAP, American Academy of Pediatrics Council on Communications and Media (2011). Media use by children younger than 2 years. Pediatrics, 128(5), 1040-4045. https://doi.org/10.1542/peds.2011-1753

AAP, American Academy of Pediatrics Council on Communications and Media (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2591

Aguilera Eguía, R. (2014). ¿Revisión sistemática, revisión narrativa o metaanálisis? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 21(6), 359-360. http://dx.doi.org/10.4321/S1134-80462014000600010

Beyens, I. y Nathanson, A. I. (2019). Electronic media use and sleep among preschoolers: Evidence for time-shifted and less consolidated sleep. Health Communication, 34(5), 537-544. https://doi.org/10.1080/10410236.2017.1422102

Christakis, D. A., Zimmerman, F. J., Di Giuseppe, D. L. y McCarty, C. A. (2004). Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics, 113(4), 708-13. https://doi.org/10.1542/peds.113.4.708

Cheung, C. H., Bedford, R., De Urabain, I. R. S., Karmiloff-Smith, A., y Smith, T. J. (2017). Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports, 7, 46104. https://doi.org/10.1038/srep46104

Dennison, B. A., Erb, T. A. y Jenkins, P. L. (2002). Television viewing and television in bedroom associated with overweight risk among low-income preschool children. Pediatrics, 109(6), 1028-1035. https://pediatrics.aappublications.org/content/109/6/1028.short

Detnakarintra, K., Trairatvorakul, P., Pruksananonda, C. y Chonchaiya, W. (2019). Positive mother‐child interactions and parenting styles were associated with lower screen time in early childhood. Acta Paediatrica, 109(4). https://doi.org/10.1111/apa.15007

Duch, H., Fisher, E. M., Ensari, I. y Harrington, A. (2013). Screen time use in children under 3 years old: A systematic review of correlates. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(102). https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-102

Eskritt, M., Whalen, J. y Lee, K. (2008). Preschoolers can recognize violations of the Gricean maxims. British Journal of Developmental Psychology, 26(3), 435-443. https://doi.org/10.1348/026151007X253260

García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J. y Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco años de vida. Revista de Neurología, 48(8), 435-440. https://doi.org/10.33588/rn.4808.2008265

Garrison, M. M., y Christakis, D. A. (2005). A teacher in the living room?: Educational media for babies, toddlers and preschoolers: A background report prepared for Kaiser Family Foundation. Henry J. Kaiser Family Foundation. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=866217

Garrison, M. M., Liekweg, K. y Christakis, D. A. (2011). Media use and child sleep: The impact of content, timing, and environment. Pediatrics, 128(1), 29-35. https://doi.org/10.1542/peds.2010-3304

Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G. y Betancourt-Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. https://doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066

Grijalva, P. K., Cornejo, G. E., Gómez, R. R., Real, K. P. y Fernández, A. (2019). Herramientas colaborativas para revisiones sistemáticas. Revista Espacios, 40(25). http://www.revistaespacios.com/a19v40n25/19402509.html

He, M., Irwin J. D., Sangster Bouck L. M., Tucker P. y Pollett G. L. (2005). Screen-viewing behaviors among preschoolers parents' perceptions. American Journal of Preventive Medicine, 29(2), 120-5. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2005.04.004

Hernández, A. Q. (2019). Las pantallas y el desarrollo de los niños pequeños. https://www.cubahora.cu/blogs/consultas-medicas/las-pantallas-y-el-desarrollo-de-los-ninos-pequenos?page=3

Hill, D. L. (28 de octubre de 2016). Por qué evitar que los bebés y los niños pequeños vean la televisión. Healthychildren.org. https://www.healthychildren.org/Spanish/family-life/Media/paginas/why-to-avoid-tv-before-age-2.aspx

Hutton, J. S., Dudley, J., Horowitz-Kraus, T., DeWitt, T. y Holland, S. K. (2020). Associations between screen-based media use and brain white matter integrity in preschool-aged children. JAMA Pediatrics, 174(1), e193869-e193869. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.3869

Krynski, L., Ciancaglini, A. y Goldfarb, G. (2017). Bebés, niños, adolescentes y pantallas: ¿qué hay de nuevo? Archivos Argentinos de Pediatría, 115(4), 404-408. https://scp.com.co/wp-content/uploads/2014/13/bnap.pdf

Li, C., Cheng, G., Sha, T., Cheng, W. y Yan, Y. (2020). The relationships between screen use and health indicators among infants, toddlers, and preschoolers: A meta-analysis and systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7324. https://doi.org/10.3390/ijerph17197324

Linebarger, D. L. y Walker, D. (2005). Infants’ and toddlers’ television viewing and language outcomes. American Behavioral Scientist, 48(5), 624-645. https://doi.org/10.1177%2F0002764204271505

Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C. y Tough, S. (2019). Association between screen time and children’s performance on a developmental screening test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244-250. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056

Mendieta Pineda, Z. L. (2017). Efectos adversos en el desarrollo visual y cognitivo en niños menores de 3 años relacionados con el tiempo excesivo de uso de pantallas digitales. Tesis de grado. Facultad de Ciencias de la Salud. Optometría. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/optometria/9

Ortiz, Z. (2005). ¿Qué son las revisiones sistemáticas? CIE. Academia Nacional de Medicina, Buenos Aires. http://www.epidemiologia.anm.edu.ar/wp-content/uploads/2018/06/Que-son-las-revisiones-sistematicas-_-2005.pdf

Pinchak, C. (2020). Pandemia por coronavirus (COVID-19); sorpresa, miedo y el buen manejo de la incertidumbre en la familia. Archivos de Pediatría del Uruguay, 91(2), 76-77. http://dx.doi.org/10.31134/ap.91.2.1

Potes, M. V. y Filet Larrea, G. J. (2018). Tecnofamilias: crecer en cavernas digitales. Eureka, 15(2). https://psicoeureka.com.py/sites/default/files/articulos/eureka-15-2-16.pdf

Radesky, J. S. y Christakis, D. A. (2016). Increased screen time: Implications for early childhood development and behavior. Pediatric Clinics of North America, 63(5), 827-839. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2016.06.006

Radesky, J., Miller, A., Rosenblum, K. L., Appugliese, D., Kaciroti, N. y Lumeng, J. C. (2015). Maternal mobile device use during a structured parent-child interaction task. Academic Pediatrics, 15(2), 238–244. https://doi.org/10.1016/j.acap.2014.10.001

Real Academia Española (2019). Diccionario de la Lengua Española (23a ed.).

Rideout, V. J. y Hamel, E. (2006). The media family: Electronic media in the lives of infants, toddlers, preschoolers and their parents. The Henry J. Kaiser Family Foundation. https://www.kff.org/wp-content/uploads/2013/01/7500.pdf

Rideout, V. J., Vandewater, E. A. y Wartella, E. A. (2003). Zero to six: Electronic media in the lives of infants, toddlers and preschoolers. The Henry J. Kaiser Family Foundation. https://eric.ed.gov/?id=ed482302

Roda, C. S. R., Arias, C. B., Carrasco, M. J. P., Vila-Coro, V. A., Rojo, M. G., Navarro, C. B., y Gutiérrez, E. C. (2015). Síndrome de visión del ordenador (CVS): un nuevo reto para la prevención. Seguridad y Promoción de la Salud, 25(140). https://app.mapfre.com/fundacion/html/revistas/seguridad/n140/es/articulo3.html

Rodríguez Sas, O. y Estrada, L. C. (2019). Comunicación familiar en la era del vacío: nuevas patologías asociadas al uso problemático del móvil. Revista de Psicología, 18(2), 105-123. https://doi.org/10.24215/2422572Xe040

Romero, C. C., del Mazo Fuente, A., Besada, M. D. y Hernández, M. D. L. O. R. (2020). Algunas aportaciones de la orientación educativa en red durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19. Revista AOSMA, 28, 33-49. TODO=Algunas+aportaciones+de+la+orientaci%C3%B3n+educativa+en+red+durante+el+confinamiento+por+la+pandemia+de+COVID-19

Tamana, S. K., Ezeugwu, V., Chikuma, J., Lefebvre, D. L., Azad, M. B., Moraes, T. J., Subbarao, P., Becker, A. B., Turvey, S. E., Sears, M. R., Dick, B. D., Carson, V., Rasmussen, C. [ ... ] y Mandhane, P. J. (2019). Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the CHILD birth cohort study. PloS one, 14(4), e0213995. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213995

Tomé, J. M. S. (2019). Incidencia de los smartphone en el desarrollo de la plasticidad cerebral en niños de 0 a 6 años, en un contexto de alta vulnerabilidad/Incidence of smartphones in the development of brain plasticity in children between the ages of 0 to 6 years, in a context of high vulnerability. Brazilian Journal of Development, 5(6), 6020-6030. https://doi.org/10.34117/bjdv5n6-114

Tremblay, M. S., Chaput, J. P., Adamo, K. B., Aubert, S., Barnes, J. D., Choquette, L., Duggan, M., Faulkner, G., Goldfield, G. S., Gray, C. E., Gruber, R., Janson, K., Janssen, I., Janssen, X., Jaramillo García, A., Kuzik, N., LeBlanc, C., MacLean, J., Okely, A. D. ... y Gruber, R. (2017). Canadian 24-hour movement guidelines for the early years (0–4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. BMC Public Health, 17(5), 874. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4859-6

Ubieto, J. R. y Pérez Álvarez, M. (2018). Niñ@s hiper. Infancias hiperactivas, hipersexualizadas, hiperconectadas. Ned Ediciones. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1428

Unicef (2018). Más de 175.000 niños se conectan cada día por primera vez a Internet. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/los-m%C3%A1s-de-175000-ni%C3%B1os-que-se-conectan-en-l%C3%ADnea-por-primera-vez-todos-los-d%C3%ADas

van den Heuvel, M., Ma, J., Borkhoff, C. M., Koroshegyi, C., Dai, D. W., Parkin, P. C., Maguire, J. L. y Birken, C. S. (2019). Mobile media device use is associated with expressive language delay in 18-month-old children. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 40(2), 99. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000630

Vandewater, E. A., Rideout, V. J., Wartella, E. A., Huang, X., Lee, J. H. y Shim, M. S. (2007). Digital childhood: Electronic media and technology use among infants, toddlers, and preschoolers. Pediatrics, 119(5), e1006-e1015. https://doi.org/10.1542/peds.2006-1804

Velasco Rust, A. del P. y Almeida Monge, E. J (2018). Impacto del "Tiempo de Pantalla" (televisión, computadora, celular, tablets) sobre el desarrollo del coeficiente intelectual de niños de 12 a 48 meses. Tesis de grado inédita. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Estatal de Milagro (UNEMI). http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4241

Waisman, I., Hidalgo, E. y Rossi, M. L. (2018). Uso de pantallas en niños pequeños en una ciudad de Argentina. Archivos argentinos de pediatría, 116(2), e186-e195. https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2018/v116n2a09.pdf

Zack, E. y Barr, R. (2016). The role of interactional quality in learning from touch screens during infancy: Context matters. Frontiers in Psychology, 7, 1264. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01264

Zimmerman F. J. y Christakis D. A. (2005). Children’s television viewing and cognitive outcomes: A longitudinal analysis of national data. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 159(7), 619–625. https://doi.org/10.1001/archpedi.159.7.619

Zimmerman, F. J., Christakis, D. A. y Meltzoff, A. N. (2007). Television and DVD/video viewing in children younger than 2 years. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 161(5), 473–479. https://doi.org/10.1001/archpedi.161.5.473

Published

2021-03-24

How to Cite

Rodríguez Sas, O., & Estrada, L. C. (2021). Incidence of screen time in children under 2 years old. Journal of Psychology, 22(1), 86–101. https://doi.org/10.24215/2422572Xe086