Burnout, COVID-19 pandemic and equine-assisted approach, IPAE model

Authors

  • Marina Universidad de Flores (UFLO, Argentina) / Fundación Dasein (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe103

Keywords:

health, equine, stress, transcisciplinary interventions

Abstract

The stress produced by the COVID-19 pandemic originates a negative reaction in the biopsychosocial health of the staff working in this area, causing physiological activation, emotional distress, deficits in their coping strategies and poor performance in attention. Equine-assisted learning activities applied to the expansion of capacities to cope with stress and work exhaustion allow to acquire or expand these capacities, preventing the burnout syndrome. We propose the use of this transdisciplinary intervention to collaborate in the learning of more assertive coping mechanisms in face of this adverse situation, to provide a space for human-horse contact and to make a contribution on the need to offer responses to the traumatic effects derived from this pandemic crisis. Likewise, we share the experiences so far gathered from the 1 Burnout Prevention Program for Health Personnel.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marina, Universidad de Flores (UFLO, Argentina) / Fundación Dasein (Argentina)

Marina Perrone es doctora en Psicología, con mención en Psicología Sistémica, Psicología Cognitiva y en Neurociencias (UFLO, 2018); terapeuta sistémica, especialista en adicciones y conductas de riesgo; directora de Fundación Dasein, ONG dedicada a la capacitación, prevención y asistencia en adicciones y patologías duales; asesora de Fe y Alegría Argentina y fundadora del modelo integrado de psicoterapia y aprendizaje asistido con equinos (IPAE). Ha obtenido certificación internacional como agente de prevención en adicciones, certificado por la OIT ONU OMS -2010, y en Psicoterapia Asistida con Equinos Modelo EAGALA (A Global Standard in Therapy and Personal Development) 2017. Su trayectoria docente abarca la Universidad de Flores (Doctorado en Psicología), la Universidad de Aconcagua (Maestría en Psicología Sistémica), la Universidad Kennedy, la Universidad de San Isidro y la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UBA. Asimismo, es coautora de Dentro y fuera de la caja negra (Psicolibro, 2010) y ha publicado el Manual de promoción y prevención de las adicciones y conductas de riesgo para Fe y Alegría Argentina y A rienda suelta. IPAE. Modelo integrado de psicoterapia y aprendizaje asistido con equinos (Autores de Argentina, 2018).

Published

2021-06-09

How to Cite

Marina. (2021). Burnout, COVID-19 pandemic and equine-assisted approach, IPAE model. Journal of Psychology, 21(1), 228–241. https://doi.org/10.24215/2422572Xe103