Varieties of the letter and autistic objects

Authors

  • Éric Laurent Asociación Mundial de Psicoanálisis (AMP) / Université Paris 8 Vincennes – Sant-Denis (Francia)

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe113

Keywords:

autism, psychoanalysis, varieties of the letter, autistic objects

Abstract

In order to respond to the variety of subjects within the autistic spectrum and the diversity of settings that receive them and pay attention to the language bath in which these subjects are immersed, our work aims at defining the position of a partenaire therapist who respects the multiple aspects that the transforming effect of a new encounter with language can take. From this perspective, rather than searching for an ideal method for the approach of the autistic subject, we present a diversity of results obtained in varied contexts whose constant feature is to sustain the effort of inscribing the subject in all the dimensions of language, the instance of the letter and the treatment of objects outside the body –such as the gaze and the voice–, in a great variety of situations and workshops, while maintaining the learning process (fragment of the manuscript).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Éric Laurent, Asociación Mundial de Psicoanálisis (AMP) / Université Paris 8 Vincennes – Sant-Denis (Francia)

Psicoanalista, Psicólogo y Doctor del Tercer Ciclo de Psicoanálisis, cuya disciplina estudió con Jacques Lacan. Miembro de la Dirección de la Asociación Mundial de Psicoanálisis, enseña dentro de la Cátedra de la Sección Clínica del Departamento de Psicoanálisis de París 8. Publica, desde 1974, más de 130 artículos traducidos a siete lenguas, 10 libros en Argentina y 2 en Brasil. De 1978 a 1999 desempeña activamente la Psicología en el Hospital de Sainte-Anne en París. De entre sus publicaciones en español: Lacan y los discursos, Estabilizaciones en la psicosis, Significante de la transferencia, Concepciones de la cura en psicoanálisis, Umbrales del análisis.

(extraído de https://www.circulobellasartes.com/biografia/eric-laurent/)

References

Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Harvard University Press.

Chérel, M. (2019). Argument du Colloque “Autisme: Numérique et Robotique. Quel partenaire privilégié au 21e siècle?”. Université Rennes 2, 7 y 8 de noviembre de 2019. https://www.lairedu.fr/collection/colloque-autisme-numerique-et-robotique-quel-partenaire-privilegie-au-21e-siecle/

Gay-Corajoud, V. (2018). Nos mondes entremêlés. Imprim’vert.

Grandin, T. (1997). Ma vie d’autiste. Odile Jacob.

Harpaz, B. J. (2014). A little movie magic: How Disney films unlocked an autistic boy’s emotions. Entrevista con R. y C. Suskind, 26 de marzo de 2014. AZcentral. https://eu.azcentral.com/story/entertainment/books/2014/03/26/disney-films-autistic-boy-emotions/6913067

Junius, J. (2015). Apprendre et se laisser apprendre. Quarto, 111, 16–17.

Lacan, J. (1984). El seminario. Libro III. Las psicosis. Paidós.

Lacan, J. (2006). El seminario. Libro X. La angustia. Paidós.

Laurent, É. (2012). La bataille de l’autisme. Navarin/Le Champ Freudien.

Louis, S. (2015). Tentatives pour se faire partenaire. Quarto, 111, 21–22.

Maleval, J. C. (comunicación personal). De l’aliénation retenue chez l’autiste. Comunicación personal, de pronta publicación.

Maleval, J.-C. (2009). L’autiste, son double et ses objets. Presses Universitaires de Rennes.

Maleval, J.-C. y Grollier, M. (2019). Une démonstration éblouissante. Un enfant autiste en analyse. Lacan Quotidien, 831, 12 de abril de 2019. https://www.lacanquotidien.fr. Traducido al español en https://www.wapol.org/es/global/Lacan-Quotidien/LQ-831-BAT.pdf

Metz, C. (2019). Google Glass for autistic children. The New York Times, 17 de julio de 2019.

Mottron, L. (2016). L’intervention précoce pour enfants autistes. Mardaga. [Citado por J. C. Maleval, comunicación personal]

Nazeer, K. (2007). Laissez entrer les idiots. Témoignage d’un autiste. Seuil.

Newman J. (2014). To Siri, with love. The New York Times, 17 de octubre de 2014.

Reliquet, S. y Reliquet, Ph. (2011). Écouter Haendel. Gallimard

Rosin, H. (2014). A pathway, not a prison. Entrevista con R. y C. Suskind. Slate, 1ro de abril de 2014. https://slate.com/human-interest/2014/04/life-animated-talking-about-affinities-autism-and-disney-with-ron-suskind-cornelia-suskind-and-dan-griffin.html

Sellin, B. (1994). Une âme prisonnière. Robert Laffont.

Sellin, B. (1998). La solitude du déserteur. Robert Laffont.

Suskind, R. (2016). Life, animated: A story of sidekicks, heroes, and autism. Hyperion.

Tammet, D. (2009). Je suis né un jour bleu. J’Ai Lu.

Tammet, D. (2018). Chaque mot est un oiseau à qui l’on apprend à chanter. Conferencia, Espacio de Ciencias, Rennes, 16 de enero de 2018.

Warner, J. (2014). A family’s hard journey, with Disney as a guide. The New York Times, 21 de mayo de 2014. https://www.nytimes.com/2014/05/22/books/life-animated-by-ron-suskind.html

Published

2021-07-31

How to Cite

Laurent, Éric. (2021). Varieties of the letter and autistic objects. Journal of Psychology, 20(1), 8–21. https://doi.org/10.24215/2422572Xe113