A brief history of conceptual change in science learning

Authors

  • Rosa Navas Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO)

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe044

Keywords:

conceptual change, models, epistemology, psychology of learning

Abstract

This essay presents a brief history of the theory of conceptual change in learning, interested in unraveling how students learn science and why certain errors in scientific thinking are difficult to eradicate through teaching. Several authors sought to answer questions such as: What is modified when conceptual change occurs?; How does conceptual change occur?; What process is involved?; What mechanism produces conceptual change? The essay presents different perspectives that contribute to an in-depth understanding of the types of conceptual changes that are possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Carey, S. (1985). Conceptual change in children. MIT Press.

Carretero, M. (2012). Cognición y educación. En M. Carretero y J. A. Castorina (Eds.), Desarrollo cognitivo y educación: Los inicios del conocimiento (1) (pp. 89-107). Paidós.

Carretero, M. y Rodríguez-Moneo, M. (2004). Ideas previas, cambio conceptual y razonamiento. En M. Carretero y M. Asensio (Eds.), Psicología del pensamiento (pp. 237-259). Alianza.

Castorina, J. A. (2012). Piaget: Perspectivas y limitaciones de una tradición de investigación. En M. Carretero y J. A. Castorina (Eds.), Desarrollo cognitivo y educación: Los inicios del conocimiento (1) (pp. 35-55). Paidós.

Chi, M. (1992). Conceptual change within and across ontological categories: Examples from learning and discovery in science. En R. N. Giere (Ed.), Cognitive models in science. University of Minnesota Press.

Gopnik, A. y Wellman, H. (2002). La teoría de la teoría. En S. Hirschfeld y S. Gelman (Eds.), Cartografía de la mente (pp. 13-57). Gedisa.

Moreira, G. (2003). Cambio conceptual: Análisis crítico y propuestas a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Ciência & Educação, 9(2), 301-315.

Piaget, J. y García, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. Siglo XXI.

Popper, K. (1935/1959). The logic of scientific discovery. Routledge.

Pozo, J. (1999). Más allá del cambio conceptual: El aprendizaje de la ciencia como cambio representacional. Enseñanza de las ciencias, 17(3), 513-520.

Rodríguez-Moneo, M. (2000). Presentación: Estado actual y nuevas direcciones en el estudio del cambio conceptual. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 26, 5-11.

Vosniadou, S. (2006). Investigaciones sobre el cambio conceptual: Direcciones futuras y de vanguardia. En W. Schnotz, S. Vosniadou y M. Carretero (Eds.), Cambio conceptual y educación (pp. 35-52). Aique.

Published

2020-02-18

How to Cite

Navas, R. (2020). A brief history of conceptual change in science learning . Journal of Psychology, 19(1), 222–228. https://doi.org/10.24215/2422572Xe044

Issue

Section

Micro-articles