From efficiency paradigm to competitive

Paradigm birth of strategic management

Authors

  • Fernando Francisco Mas Universidad del Aconcagua, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Centro Científico y Tecnológico de Mendoza, Argentina. https://orcid.org/0000-0003-3631-5090

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e133

Keywords:

genealogy, rationalisation, sociology of management

Abstract

This article presents a genealogical outline of the process of management rationalisation from the Fordism period to the rise of post-Fordism. Thus, assuming a sociological and historical perspective, it first goes back to the contributions of scientific and efficiency management of the early 20th century. The text then analyses, not only the emergence of the managerial strategy movement in the USA but also and two more strategies: corporate and business strategies. In corporate strategy, from the 1950s and 1960s, it is interesting to reflect on the work of pioneering authors such as Peter Drucker. In business strategy, from the late 1960s and early 1970s, the empirical contributions of business consultants are brought up, particularly the experience curve. The latter to point out, in the origins of strategic management, the emergence of a new paradigm that makes competitiveness, not efficiency, its principle of reflexive ordering.

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Author Biography

Fernando Francisco Mas, Universidad del Aconcagua, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Centro Científico y Tecnológico de Mendoza, Argentina.

Doctor en Ciencias Sociales con perfil en Sociología por la Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo) y tiene doble titulación de grado: licenciado en Administración y licenciado en Comercialización, otorgados por la Facultad de Ciencias Sociales y Administrativas (FCSA), Universidad del Aconcagua (UDA); ambas casas de estudios universitarios están localizadas en la ciudad de Mendoza, Argentina. Actualmente es becario Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de la Argentina, con lugar de trabajo en el departamento INCIHUSA, Centro Científico Tecnológico de Mendoza. Asimismo, se desempeña como docente titular y director de proyectos de investigación en FCSA y FCEJ–UDA– Mendoza, Argentina. Sus estudios se enmarcan en una sociología histórica - crítica de la economía y del management.

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Published

2023-11-01

How to Cite

Mas, F. F. (2023). From efficiency paradigm to competitive: Paradigm birth of strategic management. Ciencias Administrativas, (23), 133. https://doi.org/10.24215/23143738e133

Issue

Section

Scientific Articles