Corporate governance and power from the perpective of the agency theory

Authors

  • Galo Ramiro Acosta Palomeque Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.24215/23143738e018

Keywords:

Power, corporate governance model., agency theory, corporate governance

Abstract

This paper analyzes Corporate Governance and power from the perspective of Agency Theory. In the 1990s, and at the beginning of the 21st century, financial scandals occurred in large corporations, despite the fact that a short time ago they had favorable reports from external auditors. In this sense, the study of Corporate Governance and Power become relevant. The objective of this research is to analyze the relationship between Corporate Governance and Power from the perspectives of agency, server and network theories. This article is a theoreticaldescriptive research of documentary type. In the obtained results are presented definitions on the power in which its evolution is visualized from a mechanistic approach towards the complexity. Network theory allows a better understanding of the power relations between the internal and external coalitions of an organization. Good Corporate Governance regulates power relations among directors, shareholders, managers and interest groups. Two contrasting models of corporate governance, the Shareholders, and the Stakeholders were analyzed. Finally, we conclude on the need to have an Ibero-American model adapted to companies with a concentration of stock capital in a few hands.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Galo Ramiro Acosta Palomeque, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Ecuador.

Magister en Gerencia Empresarial por la Escuela Politecnica Nacional de Ecuador, actualmente realizando estudios de Doctorado en Ciencias de la Administracion en la Universidad Nacional de la Plata en Argentina, Docente a nivel de pregrado y posgrado por alredor de 18 años, actualmente docente a tiempo completo de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, ex director de la Carrera de Ingenieria en Finanzas y Auditoria en las modalidades presencial y a distancia como tambien ex coordinador de la Maestria en Administracion de Empresas.

References

Bacharach, S. y Lawler, E. (1980). Power and Politics in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass.

Bourdieu, P. (1989). Poder Simbólico. Lisboa: Bertrand Brasil S.A.

Burrel, G. y Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis: Elements of the Sociology of Corporate Life. New York: Pearson Education.

Cadbury, A. (1992). The financial aspects of corporate governance. Obtenido de http://www.ecgi.org/codes/documents/cadbury.pdf.

CAF. (2013). Lineamientos para un Código Latinoamericano de Gobierno Corporativo. Caracas: CAF. Obtenido de http://scioteca.caf.com/handle/123456789/555.

Cano, E. y Cano, C. (2009). Los contratos, las asimetrías de la información en la salud, el riesgo moral y la selección adversa. Revista EAN(67), 1-16. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-81602009000300002.

Capra, F. (1998). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: ANAGRAMA.

Coase, R. (1937). The nature of the firm. Económica, New Series, 4(16), 386-405. doi:10.2307/2626876.

Codina, A. (2007). Fuentes de Poder en las Organizaciones. De Gerencia.com. Obtenido de http://www.degerencia.com/articulo/fuentes_de_poder_en_las_organizaciones.

Codina, A. y Regalado, R. (2010). El poder en las organizaciones micro empresariales familiares. Las Mipymes en Latinoamérica Tomo II, 175-192. Obtenido de http://www.ola-internacional.org/wp-content/uploads/2013/10/LIBRO_MIPYME_version_al_15_nov_completocc.pdf.

Corporation International Finance (2006). Obtenido de http://www.ifc.org/wps/wcm/connect/966ad18048a7e6e3a8d7ef6060ad5911/IrresistibleCase4CG.pdf?MOD=AJPERES.

Donaldson, L. y Davis, J. (1991). Stewardship Theory or Agency Theory: CEO Governance and Shareholder Returns. Australian Journal of Management(16), 49-64. doi:10.1177/031289629101600103.

Easton, D. (1968). Política moderna: un estudio sobre la situación de la ciencia política. México D.F: Letras.

Etzioni, A. (1975). A comparative analysis of complex organizations . New York: The free press.

Fernández, A., Gómez, S., & Fernández, C. (1998). El papel supervisor del consejo de administración sobre la actuación gerencial. Evidencia para el caso español. Investigaciones económicas Universidad de Oviedo, XXII(3), 501-516. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=40199.

French, J. y Raven, B. (1959). The bases of social power. Oxford: Cartwright (Ed).

Ganga, F. (2005). Análisis preliminar del gobierno universitario chileno. Revista Venezolana de Gerencia (RVG)(30), 213-246. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29003004.

Ganga, F. (2013). Teoría de agencia (TA): supuestos teóricos aplicables a la gestión universitaria. Innovar. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 25(57), 11-25. doi:10.15446/innovar.v25n57.50324.

Ganga, F. y Vera, J. (2008). El gobierno corporativo: Consideraciones y cimientos teóricos. Cuadernos de Administración, 21(35), 93-126. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20503505.

García, E. (2004). Características del poder y la rentabilidad en una Almazara Cooperativa: Teoría de la Agencia versus Teoría del Servidor. Revista de Estudios Cooperativos, 33-49. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36708302.

García , R.; Ariño, M.; Rodríguez, M. y Ayuso, S. (2008). A cross-national study of corporate governance and employment contracts. Business Ethics:An European Review, 17(3), 259-284. doi:10.1111/j.1467-8608.2008.00535.x.

González, M. y Guenaga, G. (2005). Mecanismos de influencia en las organizaciones y tácticas de liderazgo. Anales de Economía Aplicada, 1-24. Obtenido de http://www.asepelt.org/ficheros/File/Anales/2005%20-%20Badajoz/comunicaciones/mecanismos%20de%20influencia....pdf.

Indacochea, A. (2005). Una propuesta para mejorar las prácticas de gobierno corporativo en el Perú. CENTRUM- Pontificia Universidad Católica del Perú, 1-25. Obtenido de https://indacocheanoticias.files.wordpress.com/2013/01/gobierno-corporativo-cladea-03.pdf.

Jensen, M. y Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3, 305-360. doi:10.1016/0304-405X(76)90026-X.

Lasswell, H. y Kaplan, A. (1950). Power and Society. Yale University Press. Obtenido de http://www.policysciences.org/classics/power_society.pdf.

Marín, D. (2012). Teoría de la Agencia: una observación teórica de sus postulados. MUTIS Revista de la Universidad Jorge Tadeo Lozano, 2(1), 61-81. doi:DOI: http://dx.doi.org/10.21789/22561498.362.

Maya, J. (2011). Gobierno corporativo en hospitales. Revista CES Salud Pública, 2(1), 91-101. Obtenido de file:///C:/Users/acost/Downloads/Dialnet-GobiernoCorporativoEnHospitales-3677241%20(1).pdf.

Méndez, J. y Rivera, H. (2015). Relación entre gobierno corporativo y posicionamiento organizacional: instituciones de educación superior en América Latina. Educación y Educadores, 18(3), 435-455. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/834/83443150004.pdf.

Milgrom, P. y Roberts, J. (1993). Economía, organización y gestión de la empresa. Barcelona: Ariel.

Mintzberg, H. (1993). El juego de poder y de los jugadores. En M. p. Públicas, Lecturas de Teorías de la Organización Vol. II (págs. 185-189). Madrid. Obtenido de https://books.google.com.ec.

Montbrun, A. (2010). Notas para una revisión crítica del concepto de "Poder". Revista de la Universidad Bolivariana, 367-389. doi:10.4067/S0718-65682010000100022.

Morck, R. (2014). The social value of shareholder value. Corporate governance an international review, 22(3), 185-193. doi:10.1111/corg.12063.

Morin, E. (2009). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona: GEDISA.

Mozo, F. y Pérez, M. (2001). Una perspectiva dual para la gestión de recursos humanos: Optimizar recursos o reducir costes contractuales? Revista Dirección y Organización(25), 69-79. Obtenido de http://www.revistadyo.com/index.php/dyo/article/view/222/222.

OCDE. (2015). G20/OECD Principles of Corporate Governance. Paris: OECD Publishing. doi:http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en.

OECD. (2004). Principios del Gobierno Corporativo de la OCDE. Obtenido de www.oecd.org/daf/ca/corporategovernanceprinciples/37191543.pdf.

Pfeffer, J. (1981). Power in organizations. Cambridge, MA: Ballinger Publishing Company.

Pfeffer, J. (1997). New Directions for Organization Theory: Problems and prospects. New York: Oxford University Press.

Puentes, R., Velasco, M. y Vilar, J. (2009). El buen gobierno corporativo en las sociedades cooperativas. REVESCO(98). Obtenido de file:///C:/Users/acost/Downloads/Dialnet-ElBuenGobiernoCorporativoEnLasSociedadesCooperativ-3023006.pdf.

Robbins, S. y Coulter, M. (2005). Administración (octava ed.). México: Pearson.

Rodríguez , M.; Fernández, S. y Rodríguez, J. (2013). Estructura del consejo de administración y rendimiento de la empresa española cotizada. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 22, 155-168. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.redee.2012.10.002.

Rumelt, R.; Schendel, D. y Teece, D. (1991). Strategic Management and Economics. Strategic Management Journal, 12, 5-29. doi:10.1002/smj.4250121003.

Shleifer, A. y Vishny, R. (1997). A survey of corporate gobernance. Journal of finance, 12(2), 737-783. Obtenido de http://scholar.harvard.edu/files/shleifer/files/surveycorpgov.pdf.

Tirado, R. (2015). Enfoques teóricos y conceptos sobre el poder político empresarial. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 311-339. doi:10.1016/S0185-1918(15)30028-3.

Weber, M. (1922). Economía y Sociedad (Segunda edición en español ed.). (J. WINCKELMANN, Ed., & ]. R. ]OSÉ MEDINA ECHAVARR1A, Trad.) Madrid: Fondo de Cultura Económica. Obtenido de https://zoonpolitikonmx.files.wordpress.com/2014/08/max-weber-economia-y-sociedad.pdf.

Wrong, D. (1968). Some problems in defining social problems. Chicago: University of Chicago.

Published

2018-01-01

How to Cite

Acosta Palomeque, G. R. (2018). Corporate governance and power from the perpective of the agency theory. Ciencias Administrativas, (11), 018. https://doi.org/10.24215/23143738e018

Issue

Section

Essays