Educating for peace: A dimension of the university social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.24215/23143738e024Keywords:
University social responsability, educate for peace, dimensions of the RSUAbstract
The new Global Objectives and 2030 Agenda for sustainable development reaffirm that development without peace and peace without sustainable development is not possible, emphasizing that education is the means to achieve it. For its part Ecuador declared itself as a country of peace, in its 2008 Constitution determined that the university actions must respond to the needs of the country as a manifestation of its social responsibility. However, aspects related to promoting education for peace are not specified.
In this context the research is configured with the aim of establishing from the perspective of teachers and students how education for peace should be considered in university action. An exploratory study was carried out through a bibliographical review and through non-probabilistic sampling; surveys were carried out at public universities located in Quito. The results show that the majority concern about the importance of incorporating education for peace as a guiding dimension of the exercise of social responsibility. It is possible to educate for peace, among other ways promoting a culture of respect, tolerance, practice of values, equal opportunities and democratic participation in different university areas.
Downloads
Metrics
References
Bokova, I. (2016). Día Internacional de la Paz. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/unesco/events/prizes-and celebrations/celebrations/international-peace-day/
Braslavsky, C. (2002). Educación para la guerra o para la paz. Educación Hoy, UNESCO, (1), 1-12.
Brasó, A., Ros, C., Barbeito, C. y Serra, F. (2007). Informe de buenas prácticas de cultura de paz. Barcelona: Fundación Cultura depaz. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001231/123154s.pdf
Calle Ramírez, D. C. y Santacruz Moncayo, T. (2011). Modelo de responsabilidad social universitaria aplicado a la Universidad Politécnica Salesiana sede Cuenca. 129. Cuenca, Ecuador: Universidad politécnica Salesiana.
CEAACES. (2013). Informe general sobre evaluación, acreditación y categorización de universidades y escuelas politécnicas. Quito: Dirección de acreditación de universidades y escuelas politécnicas.
CEAACES. (2016). Reglamento para la evaluación, acreditación y categorización de Universidades. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/reglamentos/
CONESUP. (2009). Situación Académica y Jurídica de Universidades y Escuelas Politécnicas. Quito.
Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. UNESCO. Madrid: Santillana.
D'Ivoire, C. (1989). UNESCO. Declaraciones de Yamusukro. Recuperado de http://www.unesco.org/cpp/sp/declaraciones/yamusukro1.htm
Fernández, A. y López, M. (2014). Educar para la paz. Necesidad de un cambio. Convergencia, (64), 117-142.
Gaete Quezada, R. (2015). La Responsabilidad Social Universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29.
Jiménez, J. (2014). La educación para la paz y los derechos humanos. Servicio Paz y Justicia del Ecuador. Ecuador.
Labrador, C. (2000). Educación para la paz y cultura de paz en documentos internacionales. Contextos Educativos, (3), 45-68.
Maldonado, B. (2016). Gestión universitaria y formación por competencias. Sangolquí: ESPE.
http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/11681
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciencia & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.
Nava, N. (2013). Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. MEC-EDUPAZ, 137-149.
Naciones Unidas. (1999). Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. Asamblea General Naciones Unidas. Recuperado de http://www.un.org/spanish/documents/instruments/docs_sp.asp?year=1990
Órgano de Gobierno del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador 2008. Quito: Editora Nacional, Registro Oficial 449.
Palos, J. (2009). Educación en valores en Latinoamérica. Educación y Cultura de Paz. Organización de Estados Americanos. Recuperado de http://www.oei.es/historico/valores2/palos1.htm
Portaluppi Castro, C. (2015). Plan de Mejoras. Acta de documento de RSU, 108. Guayaqil, Ecuador: Universidad Casa Grande.
Red Responsabilidad Social Universitaria - AUSJAL. (2014). Políticas y sistemas de autoevaluación y gestión de la responsabilidad social universitaria en AUSJAL. Córdoba: Universidad Católica de Córdoba.
Teddlie, C., y Yu, F. (2007). Mixed Methods Sampling: A Typology with Examples. Journal of Mixed Methods Research (1), 77-100. doi:https://doi.org/10.1177/2345678906292430
UNESCO. (1995). Encuentro mundial sobre la mujer. Recuperado de http://www.unesco.org/cpp/sp/declaraciones/women.htm
UNESCO. (1995). Declaración de principios sobre la tolerancia. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13175&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
UNESCO. (1998). Declaración de Tashkent. Recuperado de http://www.unesco.org/cpp/sp/declaraciones/tashkent.htm
UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superio 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
UNESCO. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible: 17 Objetivos para transformar el mundo. Recuperado de http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Valarezo, G. K. (2014). Responsabilidad Social Universitaria. Revista de Comunicación, 13, 84-117.
Vallaeys, F. (2008a). PUCP. Qué es la Responsabilidad Social Universitaria. Recuperado de http://www.ucv.ve/uploads/media/Responsabilidad_Social_Universitaria_Francois_Vallaeys.pdf
Vallaeys, F. (2008b). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las. Educación Superior y Sociedad, 13(2), 191-220.
Vásquez, J. C. (2017). Responsabilidad Social es más que una práctica bien intencionada. Observatorio de Innovación Educativa del Tecnologico de Monterrey. Recuperado de https://observatorio.itesm.mx/edu-bits-responsabilidad-social
Downloads
Additional Files
- Archivo xml (Español (España))
- Gráfico 1 (Español (España))
- Tabla 1. Modelos de RSU (Español (España))
- Tabla 2. Ámbitos y criterios (Español (España))
- Tabla 3. Ejes de Acción (Español (España))
- Tabla 4. Frecuencia acumulada (Español (España))
- Gráfico 2 (Español (España))
- Tabla 5. Universidad y Educación para la Paz (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, agree with the following terms:
a. Authors will retain its copyright and will ensure the rights of first publication of its work to the journal, which will be at the same time subject to the Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author and the first publication on this journal is indicated.
b. Authors may elect other non-exclusive license agreements of the distribution of the published work (for example: locate it on an institutional telematics file or publish it on an monographic volume) as long as the first publication on this journal is indicated,
c. Authors are allowed and suggested to disseminate its work through the internet (for example: in institutional telematics files or in their website) before and during the submission process, which could produce interesting exchanges and increase the references of the published work. (see The effect of open Access)