La demanda en Musicoterapia

Relato de experiencias en el contexto de la clínica de niños

Authors

  • Javier Carlos Torres Universidad del Salvador

Keywords:

demand, Music Therapy, disability, pleasure

Abstract

The present work deals with a moment of torsion regarding the position from which the request for the inclusion of some children is considered -in this case, linked to what could be named as within the "disability area"- in the space of Music Therapy, from which the author relates his particular experience of reflection. In the brief tour of the text, the search focuses on building precisions regarding the entrance of a patient from the parents' saying: going from being read as a request to being established within the logical field of demand, with the consequences theoretical and clinical that that difference supposes. The consequent proposal to this change of position appeals to the empowerment, on the part of the professional music therapist, of a further time, a second consecutive step to the request, in which to verify, deepen or subvert the quality of the demand, making it possible to find details that guide the route. In parallel, brief digressions are addressed which, like the central theme of the writing, are considered indispensable in the training and praxis of the music therapist in the particular context of the children's clinic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Carlos Torres, Universidad del Salvador

Lic. en Musicoterapia (USAL). Posgrado en la Concurrencia Oficial de Musicoterapia del Gobierno de la Ciudad de Bs. As. en el Hospital General de Agudos Dr. Carlos G. Durand. Autor de publicaciones. Dedicado a la atención clínica de niños y adolescentes en el ámbito de la Salud Mental; actualmente en la esfera de consultorio particular y espacios institucionales privados.

References

Bruscia, K. (2007). Musicoterapia. Métodos y Prácticas. Editorial Pax México.

D´Angelo, R.; Carbajal. E. y Marchilli, A. (2003). Una introducción a Lacan. Lugar.

Evans, D. (2010). Diccionario introductorio de psicoanálisis lacaniano. Paidós.

Fresler, A. (2008). El niño en análisis y el lugar de los padres. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Freud, S. (1976). Sobre la iniciación del tratamiento. En Obras Completas, Tomo XII. Amorrortu.

Lacan, J. (2005). De los Nombres del Padre. Paidós.

Lecourt, E. (2010). Descubrir la musicoterapia. Lumen.

Manzotti, M. (2018). Clínica del autismo infantil. Grama.

Miller, J. A. (1997). Introducción al método psicoanalítico. Eolia-Paidós.

Niedenthal, R. (2018). En busca de un sueño. En Federico, G. y Tosto, V. (Ed.), Lo que suena en las sesiones. Editorial Kier.

Peusner, P. (2010). El dispositivo de presencia de padres y parientes en la clínica psicoanalítica lacaniana con niños. Letra Viva.

Peusner, P. (2011). Fundamentos de la clínica psicoanalítico lacaniana con niños. Letra Viva.

Ruiz, M. (2018). La musicoterapia y la educación musical. Localizar el objetivo. En Federico, G. & Tosto, V. (Ed.), Lo que suena en las sesiones. Editorial Kier.

Torres, J. (2019). La no-historia de su vida. En Etchevers, M. (Presidencia). Memorias XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología; XXVI Jornadas de Investigación; XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR; I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional; I Encuentro de Musicoterapia. Tomo II, (pp. 45-47) Congreso llevado a cabo en U.B.A., Buenos Aires, Argentina.

Published

2020-06-23

How to Cite

Torres, J. C. . (2020). La demanda en Musicoterapia: Relato de experiencias en el contexto de la clínica de niños. ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, 5(1), 30–46. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/ECOS/article/view/10399

Issue

Section

Relatos de Experiencias Profesionales