Sobre ruedas, rondas y círculos: el acceso a la universidad como garantía del Buen Vivir

Authors

  • Víctor Daniel Zas Cátedra de Derechos Humanos I y II de la Tecnicatura de Música Popular. Escuela Popular de Música; Cátedra de Práctica Territorial de Diseño y Gestión de la Tecnicatura de Música Popular. Escuela Popular de Música; Asociación de Mujeres “La Colmena”. Radio Comunitaria FM Reconquista Red de organizaciones Escuela Popular de Música (Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora, Argentina Fundación Música Esperanza. Espacio Memoria y DDHH
  • Daniela Saez Feliú Cátedra de Derechos Humanos I y II de la Tecnicatura de Música Popular. Escuela Popular de Música; Cátedra de Práctica Territorial de Diseño y Gestión de la Tecnicatura de Música Popular. Escuela Popular de Música; Asociación de Mujeres “La Colmena”. Radio Comunitaria FM Reconquista Red de organizaciones Escuela Popular de Música (Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora, Argentina Fundación Música Esperanza. Espacio Memoria y DDHH

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186199e013

Keywords:

higher education, organizations, music, culture

Abstract

In the present work we aim to systematize the problems and potentialities that emerge from the articulation between the Tecnicatura de Música Popular (Universidad Nacional de La Plata) imparted in the Espacio Memoria ex ESMA, and different community organizations located in working-class neighborhoods of the metropolitan area, which operate as territorial centers of this career. We mainly show the difficulty in accessing higher education for young people from these territories, who despite their extensive experience in socio-musical work do not manage to professionalize this knowledge. We highlight the need to reactivate that circle through which, through updating and training, communities appropriate the tools provided by the State to put them at the service of practices that build their Buen Vivir (Good Living). erefore, we propose lines of action that allow us to retain these educational trajectories and think of university as a political actor with a great responsibility in defining new roles. We base this research on the collection of data obtained during the year 2019, before the interruption of presenciality due to the COVID-19 pandemic, and in the analysis of testimonies from members of the FM Reconquista youth group – Asociación de Mujeres La Colmena who started and abandoned their studies at the Tecnicatura.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benhabib, D. y Camacho, F. (2019) Estado y Organizaciones Sociales. Posgrado Internacional en Políticas Culturales de Base Comunitaria, FLACSO Argentina

Cabrera, F., Godoy, M., Gonnet, D., y Sarralde, F. (2018) Prácticas territoriales en la formación del músico social. Marcos de referencia, implicaciones y posicionamientos. 3ras Jornadas de Investigación: Cuerpo, Arte y Comunicación. Recuperación de Prácticas y Producción de Conocimientos. Ensenada, Universidad Nacional de La Plata

de Sousa Santos, B. (2007). La Universidad en el siglo XXI. Plural editores

Freyre Roach, E. F., y Ramos Lamar, A. (2012) El giro hacia los saberes excluidos. Revista entreideas, 1, 27-42. https: //doi.org/0.9771/2317-1219rf.v1i1.5911

García Linera, A. (2020). Tiempos de Crisis. Tiempos de Rupturas [Sesión de Conferencia]. Escuela de Estudios Latinoamericanos y Globales

Holguín Tovar, P. J., y Shifres, F. (2015). Escuchar música al sur del Río Bravo: Desarrollo y formación del oído musical desde una perspectiva latinoamericana. Revista Calle 14, 10(15), 40-53. https://doi.org/10.14483/udistrital.jo ur.c14.2015.1.a04

Rinesi, E. (2019). Universidad y desarrollo. Notas sobre la cuestión del “derecho a la Universidad”, CLACSO

Rodríguez, S. (1986). Canto arena [Canción]. En Causas y Azares, Sonoland

Tecnicatura de Música Popular (2011) Una propuesta de inclusión educativa y formación de Recursos Humanos para la transformación social. Tecnicatura de Música Popular. Disponible en http://tecnicaturademusicapopular.blogs pot.com/2011/08/mas-informacion-sobre-la-tecnicatura-de.html

Universidad Nacional de Tres de Febrero (2019). El presupuesto a la educación suió un recorte del 35% en los últimos cuatro años. Mundo UNTREF. Disponible en https://untref.edu.ar/mundountref/el-presupuesto-a-la-educaci on-sufrio-un-recorte-del-35-en-los-ultimos-cuatro-anos

Published

2021-12-22

How to Cite

Zas, V. D., & Saez Feliú , D. (2021). Sobre ruedas, rondas y círculos: el acceso a la universidad como garantía del Buen Vivir. ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, (Especial), 013. https://doi.org/10.24215/27186199e013

Issue

Section

Artículo Original