Reflections on Music Education in Argentina

Interview to Dr. Silvia Furnó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e063

Keywords:

Music Education, music representatios, music education resources, primary education

Abstract

In this paper we present an interview with Silvia Furnó, a doctor in Educational Sciences with an extensive professional career, teacher trainer and researcher in Music Education. Throughout it, Dr. Furno reflects on her training as a teacher, her beginnings at initial level and her time at primary level, her role in the development of curricular designs in the 1980s and the ideas that guided her in the preparation of Musijugando, together with María Inés Ferrero. These ideas are still valid today in the classrooms through her song books and activities. Towards the end of the interview, we also share with the reader reflections on the continuities and discontinuities relative to the place of music in school, the quality of musical resources, pedagogical proposals, the use of musical performances and teacher training in current events, which emerge from the stories that Silvia shares throughout the meeting, and which are framed in current studies of experiences where we seek to review the role of the subject in the music teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Beltramone, C. y Burcet, M.I. (2019). El rol de la partitura en el coro amateur. En N. Alessandroni, B. Torres Gallardo y C. Beltramone (eds.), Vocalidades: la voz humana desde la interdisciplina (pp. 417- 442). GITeV. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/101348

Burcet M. I. (2017). Hacia una epistemología decolonial de la notación musical. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 129–138. https://doi.org/10.12967/RIEM-2017-5-p129-13

Burcet, M.I. (2018). Notación Musical: ¿código o sistema de representación? Implicancias psicológicas y educativas. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 32, 85-103. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/939

Burcet, M. I. (2020). Las conceptualizaciones iniciales de la unidad de representación en la notación musical. Implicancias psicológicas y educativas [tesis de doctorado, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación]. Repositorio Institucional de la UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/96868

Burcet, M. I. y Uzal, S. (2018). La representación de la altura musical: un estudio con adultos en etapas iniciales de la adquisición de la notación musical. En N. Alessandroni y M. I. Burcet (eds.), La experiencia musical. Investigación, interpretación y prácticas educativas (pp.105-115). SACCoM. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/80832

Burcet, M. I., Beltramone, C. M., Uzal, S. B. y Rigotti, S. M. (2022). La adquisición de la notación musical desde la perspectiva del sujeto que aprende. Un estudio en jóvenes sin estudios musicales específicos. Revista Internacional de Educación Musical, 10(1), 43-53. https://doi.org/10.1177/23074841221131436

Departamento de Instrucción Pública (1884). Ley 1420. Ley de Reglamento y Educación Común.

Ferrero, M.I, Furnó, S., del Valle Llabra de Lanfranchi, A. y Quadranti, A. (1981). Planeamiento de la enseñanza musical. Ejemplos de unidades de enseñanza de aprendizaje y material didáctico para la escuela primaria. 1ro a 3er grado. Editorial Ricordi.

Ferrero, M.I., Furnó, S., del Valle Llabra de Lanfranchi, A. y Quadranti, A. (1981). Planeamiento de la enseñanza musical. Ejemplos de unidades de enseñanza de aprendizaje y material didáctico para la escuela primaria. 4to a 7mo grado. Editorial Ricordi.

Ferrero, M.I., Furnó, S., del Valle Llabra de Lanfranchi, A. y Quadranti, A. (1981). Planeamiento de la enseñanza musical. Ejemplos de unidades de enseñanza de aprendizaje y material didáctico para la escuela primaria. Guía para el maestro. Editorial Ricordi.

Ferrero, M. I. y Furnó, S. (1978). Colección Musijugando. E.M.E Educación musical editores.

Furnó, S. (1987). Los duendes de siete colores [canción]. En Mis canciones de papel. Editorial Ricordi.

Furnó, S. (1987). Mis canciones de papel [canción]. En Mis canciones de papel. Editorial Ricordi.

Ministerio de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (1972). Lineamientos Curriculares de 1ro a 7mo grados. Centro Nacional de Documentación e información educativa.

Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. (1995). Ley 24195 Ley Federal de Educación.

Published

2023-12-15

How to Cite

Beltramone, C. M., & Burcet, M. I. (2023). Reflections on Music Education in Argentina: Interview to Dr. Silvia Furnó. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 11(2), 063. https://doi.org/10.24215/18530494e063

Issue

Section

Entrevistas