Role of orientation for labor insertion in university transitions: between education and the field of work

Job placement in university transitions

Authors

  • Diego Nicolás Mansilla Galdeano Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
  • Eliana Morena González Rivero Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
  • Lucía Soria Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
  • Milagros Aylen Valdez Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e046

Keywords:

transitions, professional role, job placement, university students, intervention resources

Abstract

Currently, the university student population shows multiple difficulties in their transition and insertion into the world of work. The global health situation due to the COVID-19 pandemic complicates the ways of searching for and accessing employment, directly affecting these people. This study proposes to analyze the role of the vocational and occupational counselor from an instrumental dimension, highlighting ethical, methodological and contextual aspects of their actions. For this, reference is made to two cycles of virtual workshops, called “Tools for job search and insertion”, carried out by the Secretaría de Asuntos Estudiantiles (SAE) of the Universidad Nacional de Córdoba (UNC). On the other hand, contributions were considered from the internal seminar of the subject Orientación Vocacional y Ocupacional chair of the Facultad de Psicología UNC, called “Guidance for labor insertion: theoretical-practical delimitation of vocational guidance in the field of work”. The collected material was analyzed through qualitative analytical categories in order to generate contributions to the professional role in 8the intervention with this type of population in these times. The emphasis is placed on the role, since from there the socio-occupational insertion of the participants is accompanied, facilitating resources that promote a leading position on their part.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Nicolás Mansilla Galdeano, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Licenciado en Psicología. Especialista en Psicología del Trabajo y las Organizaciones. Docente de la cátedra de Orientación Vocacional y Ocupacional, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Investigador SeCyT FCE-UNC.

Eliana Morena González Rivero, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Licenciada en Psicología. Docente adscripta en la cátedra de Orientación Vocacional y Ocupacional de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba

Lucía Soria, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Licenciada en Psicología. Docente adscripta en la cátedra de Orientación Vocacional y Ocupacional de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba.

Milagros Aylen Valdez, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Estudiante de la licenciatura en Psicología y ayudante de la cátedra de Orientación Vocacional y Ocupacional, Universidad Nacional de Córdoba.

References

Bassi, M., Busso, M., Urzúa, S. y Vargas, J. (2012). Habilidades, educación y empleo en América Latina. BID - Fondo de Cultura Económica.

Bohoslavsky, R. (1971). La orientación vocacional: estrategia clínica. Galerna.

Byung-Chul Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Cruz, J. I. (2006). El pensamiento de Michel Foucault como caja de herramientas. Discusiones Filosóficas, 7(10), 183-198.

Dejours, C. (1998). El factor humano. Lumen-Hvmanitas.

Ehrenberg, A. (2010). En P. F. Bendassolli (Comp.), O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Idéias & letras.

Fernández Duran, E. M. y Urriolagoitia, G. (2019). La función del deseo en la primera enseñanza de Lacan para el psicoanálisis de orientación lacaniana. Ajayu, Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 17(2), 387-423.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Ediciones de la Piqueta.

Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional: hacia un nuevo paradigma. Homo sapiens.

Gavilán, M. (2007). La formación de orientadores en contextos complejos con especial referencia a Latinoamérica. Orientación y Sociedad, 7, 73-87.

Gavilán, M. (2017). La transformación de la orientación vocacional. Hacia un nuevo paradigma. Lugar Editorial.

Gavilán, M. (2020). La orientación entre la pandemia y el futuro. Revista Orientación y Sociedad, 20 (1).

Guendel González, L. (2002). Políticas públicas y derechos humanos. Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, 3 (97), 105-125.

Henao, S., Quintero, S., Echeverri, J., Hernández, J., Rivera, E. y López, S. (2016). Políticas públicas vigentes de salud mental en Suramérica: un estado del arte. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 34(2), 184-192.

INDEC (2018). Informes Técnicos, 2(178). Trabajo e Ingresos, 2(6). Mercado de trabajo. Tasas e indicadores socioeconómicos (EPH). Segundo trimestre de 2018. Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). ISSN 2545-6636.

Jacinto, C. (2002). Los jóvenes, la educación y el trabajo en América Latina. Nuevos temas, debates y dilemas. En M. A. Gallart, C. Jacinto, E. M. Leite, M. Novick y A. Hualde, Desarrollo local y formación. Hacia una mirada integral de la formación de los jóvenes para el trabajo, 67-103. OIT/Cinterfor.

Jacinto, C., Wolf, M., Bessega, C. y Longo, M. E. (2005). Jóvenes, precariedades y sentidos. 7º Congreso Nacional de Estudios del Trabajo: nuevos escenarios en el mundo del trabajo: rupturas y continuidades. Asociación Argentina de Especialistas en Estudios del Trabajo.

Longo, M. E. (2005). Un tiempo incierto. La socialización en el trabajo en un contexto de transformaciones. 7º Congreso Nacional de Estudios del Trabajo: nuevos escenarios en el mundo del trabajo: rupturas y continuidades. Asociación Argentina de Especialistas en Estudios del Trabajo.

Mansilla, D. (2019). Crítica a la gestión managerial. El coaching como dispositivo en la creación de subjetividades plusmodernas, p. 232. En L. Córdoba, C. La Serna y R. Cristini (Comps.), I Congreso Nacional de Ciencias Sociales: las ciencias sociales a 100 años de la Reforma Universitaria, 1ª edición. Universidad Nacional de Córdoba.

Mauss, M. (1979). Sociología y antropología. Tecnos.

Muñiz Terra, L. (2012). Carreras y trayectorias laborales: una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico-metodológicas para su abordaje. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(1), 36-65.

Neffa, J. C. (2015). Los riesgos psicosociales en el trabajo: contribución a su estudio. Centro de Estudios e Investigaciones Laborales CEIL-CONICET.

Neffa, J. C. (2020). Aportes para pensar la pospandemia COVID-19. Innovaciones y nuevos procesos de trabajo. UNM editora, Universidad Nacional de Moreno.

Ortúzar, M. V. y Ruiz, M. E. (2020). Lo singular y lo colectivo: lógicas y dispositivos para pensar políticas en orientación. Revista Orientación y Sociedad, 20(2).

Pássera, J., Stábile, C., Clark, C. y Peralta, V. (2014). Construcción de proyectos en contextos de vulnerabilidad social. En J. Pássera (Comp.), Orientación Vocacional. Una propuesta teórico-práctica (pp. 153-163). Brujas.

Peralta Martínez, C. (2009). Etnografía y métodos etnográficos. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, (74), 33-52.

Pérez Gordillo, V. (2019). La dictadura del coaching. Manifiesto por una educación del yo al nosotros. Akal.

Rascovan, S. (2003). Itinerarios vocacionales en el ocaso de la sociedad salarial. Colección Ensayos y Experiencias, 47, 23-36. Noveduc.

Rascovan, S., Levy, D. y Korinfeld, D. (2014). Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época. Paidós.

Pagés Serra, C. P. y Ripani, L. (2017). El empleo en la Cuarta Revolución Industrial. Integración & comercio, 42, 266-276.

Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. En I. Dussel (Comp.). Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy, III Foro Latinoamericano de Educación, 161-178. Santillana.

Weller, J. (2009). El fomento de la inserción laboral de grupos vulnerables. Consideraciones a partir de cinco estudios de caso nacionales. Naciones Unidas, Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/3738

Yuni, J. y Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar 2. Recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación (2 ed.). Brujas.

Zangaro, M. (2011). Subjetividad y trabajo: el management como dispositivo de gobierno. Trabajo y Sociedad, 15(16), 163-177.

Published

2022-07-06

How to Cite

Mansilla Galdeano, D. N. ., González Rivero, E. M. ., Soria, L. ., & Valdez, M. A. . (2022). Role of orientation for labor insertion in university transitions: between education and the field of work: Job placement in university transitions. Orientación Y Sociedad, 22(1), e046. https://doi.org/10.24215/18518893e046

Issue

Section

Avances de investigación