New territories to build presence in the school: The USINA BBA experience

Authors

  • Andrea Aguerre Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • María Eugenia Busse Corbalán Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0009-0004-3926-7316
  • Analía Francia Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0009-0006-1545-7996
  • Gabriel Ruiz Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0009-0006-9296-4289
  • Juan Ignacio Palacios Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0009-0006-1209-4165
  • Luciano Peralta Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0000-0003-1024-3439
  • Máximo Cerdá Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Fernando Mussa Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Karin Bustamante Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0009-0000-3225-9891
  • Melissa Burgos Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Gustavo Sánchez Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Natalia De Locca Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e061

Keywords:

transdisciplinary, extension, subjectivities, education, construction

Abstract

USINA BBA is a proposal framed within new educational processes and encouraged by the School authorities of Bachillerato de Bellas Artes. It groups teachers and preceptores of the institution who have diverse institutional views from different knowledge areas. Thus, a collaborative working plan is created whose main objectives are to build and reinforce personal bonds, generate encounters for a shared construction, and achieve true presence with meaningful productions as an alternative to the academic traditional forms. The suggested activities are transversal and developed as self-managed, coordinated and guided. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerre, A. (2018). Texturas Reunidas – proyecto Académico y de gestión 2018-2022. Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Aguerre, A. (2020). Habitar la escuela en la inmanencia de territorios existenciales. [Trabajo final de la especialización en Gestión Educativa]. FLACSO.

Aguerre, A. (2022). Texturas Reunidas – proyecto Académico y de gestión 2022-2026. Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Barrón, M. P. (2007). Maestros errantes. Experimentaciones sociales en la intemperie. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 17, 275-282.

Chavez, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Espacio Editorial.

Duschastzky, S. (2017). Políticas de la escucha en la escuela. Paidós.

Duschatzky, S., Farrán, G. y Aguirre, E. (2010). Escuelas en escenas. Paidós.

Published

2023-10-27

How to Cite

Aguerre, A., Busse Corbalán, M. E., Francia, A., Ruiz, G., Palacios, J. I., Peralta, L., Cerdá, M., Mussa, F., Bustamante, K., Burgos, M., Sánchez, G., & De Locca, N. (2023). New territories to build presence in the school: The USINA BBA experience. Plurentes. Artes Y Letras, (14), 061. https://doi.org/10.24215/18536212e061

Issue

Section

Popular Articles